polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

The role of wildlife in the epidemiology of mycobacterium avium subspecies paratuberculosis in domestic ruminants in Europe (PARA-TB TRANSMISSION)

Monitorowanie paratuberkulozy u dzikich zwierząt

Paratuberkuloza może mieć negatywny wpływ na inwentarz żywy oraz środki utrzymania europejskich hodowców. Zrozumienie roli wszystkich czynników środowiskowych w epidemiologii choroby jest kluczem do opracowania nowych metodologii ochronnych.

W finansowanym przez WE projekcie PARA-TB TRANSMISSION skupiono się na lepszym zrozumieniu roli gatunków dzikich w przenoszeniu i rozprzestrzenianiu paratuberkulozy w hodowlanych gatunkach zwierząt przeżuwających. Choroba jest wywoływana przez czynnik zakaźny Mycobacterium avium paratuberculosis (MAP), który wykryto w szeregu gatunków innych niż przeżuwające. Dlatego też w celu opracowania sposobów ochrony zwierząt gospodarskich niezwykle ważne jest zidentyfikowanie gatunków będących siedliskiem bakterii. Partner projektu, uczelnia Scottish Agricultural College, badał rozkład patogenu w populacjach królików żyjących dziko. Szkocja jest uważana za skupisko patogenu MAP u królików i zawiera szereg regionalnych gorących miejsc. Badania miały na celu określenie środowiskowych wzorców infekcji i ogólnego ryzyka przekazania międzygatunkowego choroby do inwentarza żywego. Naukowcy ustalili, że można zaobserwować wariacje regionalne oraz sezonowe, przy czym najwięcej infekcji zaobserwowano wiosną, a najmniej w lecie. Silnie skupiskowy rozkład królików żyjących dziko może wyjaśnić skupianie przenoszących patogen królików w środowisku. Zrozumienie ryzyka przekazywania międzygatunkowego zależy w dużym stopniu od jasnego zrozumienia sposobu zachowania MAP wewnątrz gatunku. Dlatego też badania tego rodzaju mogłyby przetrzeć szlak dla całkowitego i wszechstronnego narzędzia służącego do zmniejszenia infekcji, a nawet zapobieżenia przeniesieniu MAP z gatunków dzikich do hodowlanych gatunków zwierząt przeżuwających.