polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-21

Measuring co2 from space exploiting planned missions 2001-2004

Odkrycie tajemnic globalnego cyklu węglowego

Naukowcy z Instytutu Biogeochemii im. Maxa Plancka zwrócili swoją uwagę na przestrzeń kosmiczną, w zamierzeniu uzyskania odpowiedzi dotyczących wymiany węgla pomiędzy źródłami oraz pochłanianiem w biosferze.

Lepsze zrozumienie globalnego cyklu węgla pomoże wejrzeć w mechanizmy powodujące zmiany klimatu. Strumienie powierzchniowe dwutlenku węgla (CO2) stanowią ważny element cyklu globalnego. Pomiary tych strumieni na dużych obszarach pozostają trudne w aspekcie eksperymentowania, toteż naukowcy często polegają na danych pochodzących z czujników na pokładzie okrążających Ziemię satelitów. Projekt COCO przeznaczony był do wykorzystania danych pobieranych z eksperymentalnego satelity Europejskiej Agencji Kosmicznej oraz innych niedawnych misji. Projekt ten trwał około czterech lat i otrzymał dofinansowanie w kwocie około jednego miliona euro z Programu Energia, Środowisko i Zrównoważony Rozwój. Koncorcjum COCO kierowane było przez Instytut Biogeochemii im. Maxa Plancka. Jednym z głównych celów projektu była poprawa dokładności pomiarów kolumnowych CO2. Zespół naukowy COCO dążył do zredukowania niepewności pomiaru do wartości poniżej jednego procenta. W ramach wysiłków czynionych, by wyeliminować możliwe źródła błędu przeprowadzono szczegółowe badań złożonych zmiennych w odniesieniu do pracy czujników, orientacji satelity, itp.Nowe pomiary kolumnowe zostaną potwierdzone po porównaniu ich z danymi terenowymi zebranymi z istniejącej sieci naziemnej. Osiągnięcia Instytutu Biogeochemii im. Maxa Plancka i jego partnerów zostały podsumowane i opublikowane w postaci artykułu naukowego.