polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-15

Tools for wetland ecosystem resource management in eastern africa

Promowanie zrównoważonej gospodarki w stosunku do Jeziora Wiktorii

Tereny podmokłe w Afryce Wschodniej dostarczają podstawowych zasobów dla lokalnej społeczności, a jednocześnie zapewniają cenne usługi dla populacji całego regionu. Projekt ECOTOOLS, poprzez opracowanie realnych strategii zrównoważonego wykorzystywania produktów naturalnych ekosystemu, wspiera zintegrowane zarządzanie tymi „usługami”.

Prawie wszystkie wody transgraniczne Wielkich Jezior Afrykańskich są współużytkowane przez dwa lub więcej krajów afrykańskich. Wspierając cele strategii sformułowanej w dokumencie „Millennium Development Goals”, w projekcie ECOTOOLS przebadano dwa użytkowane na wiele sposobów ekosystemy terenów podmokłych w pobliżu Jeziora Wiktorii. W stosunku do tego regionu istnieją duże oczekiwania związane z zapewnianiem podstawowych zasobów, co ma na celu przyczynienie się do łagodzenia ubóstwa i dostarczanie głównych usług. Rezultaty projektu są kierowane głównie do decydentów w Afryce Wschodniej, aby umożliwić im zrozumienie powiązań między wodą, ubóstwem i zrównoważonym rozwojem i pomóc im w promowaniu bardziej zintegrowanych działań strategicznych. Badacze skoncentrowali się na określeniu roli terenów podmokłych oraz wód przybrzeżnych w ekosystemie basenu Jeziora Wiktorii. W tym celu przetestowali metodologie badania strumieni materiałów, które są wprowadzane do ekosystemu i z niego uwalniane. Projekt był współtworzony przez partnerskie instytucje naukowe o rozległym doświadczeniu w badaniach ekosystemów i zrównoważonej gospodarki. W wyniku badań uzyskano informacje, które posłużyły jako podstawa do opracowania baz danych używanych do analizy i modelowania produktywności jeziora. Te bazy danych zawierają informacje geograficzne na temat jakości wody uzyskane drogą satelitarną oraz dane na temat wpływu terenów podmokłych na jakościowe właściwości wody. Opracowano również nowe metody badania jakości wód przybrzeżnych oraz przestrzennych i czasowych trendów dotyczących jakości wody. Poza przebadaniem jakości akwenu przyjmującego naukowcy stworzyli i przetestowali metodologie badania strumieni materiałów, które są wprowadzane do ekosystemu i z niego uwalniane. W szczególności uwzględniono badania retencji składników pokarmowych w niezrównoważonych terenach podmokłych, dynamiki węgla oraz ewapotranspiracji.