European Commission logo print header

DNA replication and biotechnological applications

Zrozumienie replikacji DNA

Molekularny arsenał komórek obejmuje grupę narzędzi enzymatycznych, które oprócz realizacji swoich pierwotnych funkcji mogą również znaleźć liczne zastosowania w biotechnologii.

W ramach finansowanego przez WE projektu REPBIOTECH skoncentrowano się na badaniach procesu replikacji DNA i wynikających z niego możliwych zastosowaniach w biotechnologii. Partnerzy projektu badali wszystkie aspekty replikacji DNA, w tym również system enzymów umożliwiający ten proces. Ogólne cele projektu obejmowały określenie nowych zastosowań dla tych enzymów (potencjalnie w przemyśle) oraz zapoczątkowanie rozwoju nowych leków opartych na inhibitorach DNA. Jednym z mikroorganizmów będących przedmiotem badań był hipertermofilny archeon Sulfolobus solfataricus. Ze względu na jego specyficzne cechy oraz powinowactwo do wysokich temperatur proces replikacji DNA tego mikroorganizmu jest szczególnie interesujący. Enzymy zaangażowane w proces replikacji DNA archeona Sulfolobus potrafią wytrzymać temperatury, które normalnie spowodowałyby denaturację DNA i dezaktywację wszystkich funkcji białek. Z tego względu jego enzymy są wyjątkowo przydatne w procesach wymagających stosowanie wysokich temperatur: od zastosowań w przemyśle do reakcji PCR (ang. polymerase chain reaction, łańcuchowa reakcja polimerazy). W ramach projektu REPBIOTECH naukowcom udało się uzyskać istotne informacje dotyczące układu chromosomów w systemie replikacji DNA u archeona Sulfolobus solfataricus. Dalsze badania pozwoliłyby na głębsze poznanie całego procesu i stworzenie nowych możliwości jego wykorzystania.