European Commission logo print header

Nanostructured coatings via environmentally friendly deposition techniques for demanding tribological applications

Badanie pofałdowanych próbek w skali submikronowej

Opracowano protokół do charakteryzowania tarcia i zużycia powłok w skali submikronowej. Protokół umożliwił dokładną kwantyfikację pofałdowanych próbek.

Powłoki próżniowe prowadzą do zmniejszenia zużycia, a w niektórych przypadkach umożliwiają stosowanie lżejszych materiałów. Te powłoki nanostrukturalne, łączące dużą twardość z dużą wiązkością, przyczyniły się do poprawienia jakości części samochodowych. W ramach projektu NANOCOAT użyto mikroskopu sił atomowych (AFM, Atomic Force Microscope) do badania właściwości powłok w skali submikronowej. Napisano protokół służący do charakteryzowania właściwości tarcia pofałdowanych powierzchni, które składają się naprzemiennie z równoległych grzbietów i rowków. Stanowią one również największe wyzwanie w pomiarach powłok. W pierwszej części protokołu opisano, w jaki sposób wykorzystano mikroskop AFM do równoległego uzyskania map topograficznych i map tarcia badanych powierzchni. Mapa topograficzna została wykorzystana do obliczenia nachylenia powierzchni próbki. Druga część protokołu dotyczyła zastosowania korekcji topograficznej do danych doświadczalnych. Badacze zauważyli, że zachowanie powłok w zakresie tarcia nie było jednorodne w skali jednego mikrona. Może to być wynikiem niejednorodnego składu chemicznego powłoki w tej skali. Mogło to również wynikać z obecności zanieczyszczeń na powierzchni powłoki.