polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

The european molecular biology linked original resources (TEMBLOR)

Integracja w celu optymalnego uzyskiwania informacji

Badania związane z genomiką służą połączeniu wielu dziedzin akademickich i instytucji. Europejski projekt TEMBLOR był jednym z zakrojonych na wielką skalę działań mających na celu połączenie bogactwa danych proteomicznych i genomicznych dostępnych na całym kontynencie, w wielu przypadkach rozciągających się globalnie.

Odkrywanie I sekwencjonowanie genomu organizmu jest dokonaniem samym w sobie. Aby w pełni wykorzystać sekwencje genowe, informacja ta musi być jednak połączona z odpowiadającymi jej transkryptami i kodowanymi białkami. Połączenie tych informacji z danymi o chorobach genetycznych, ich podstawami biomolekularnymi i oddziaływaniami molekularnymi przyczynia się do rozwoju farmakologii i terapii. Świadomość, że taki poziom integracji danych posiada ogromny potencjał, pozwoliła w ramach projektu TEMBLOR ulepszyć europejskie zasoby dotyczące tych ściśle powiązanych dziedzin. Opracowano nowe usługi związane z interakcjami białko-białko, strukturami makromolekularnymi, danymi microarray i zapytaniami integracyjnymi. Jedną z nich, zgodną z filozofią integracji danych, jest portal internetowy Integr8, umożliwiający łatwy dostęp do zintegrowanych informacji dotyczących odszyfrowanych genomów i odpowiadających im proteomów. Skupiając się na danych dotyczących sekwencji genu, użytkownik może także zobaczyć struktury genomowi, transkrypcyjne i białkowe z nim połączone. Konsorcjum The Wellcome Trust (Cambridgeshire, UK), będące od 2001 częścią konsorcjum ontologii genów (GOC), było odpowiedzialne za adnotacje do proteomu ludzkiego. Następnie, od roku 2006, kontynuowało swoje badania genomiczne i działalność koordynacyjną w ramach europejskiego projektu GOA. Adnotacje zostały rozszerzone, aby zawierały zestaw proteomów powiązany z chorobami. UniProtKB - baza wiedzy UniProt - obejmuje ponad 100 000 gatunków i jest największym na świecie zbiorem informacji o rodzinach białek. Udostępnia informacje o białkach - od ludzkich do roślinnych - a także dane o organizmach na różnym poziomie rozwoju ewolucyjnego, od najprostszych wirusów poczynając. Zawiera ona także najpopularniejsze modele zwierzęce Drosophila, Xenopus i Danio rerio. Ciągłe aktualizowanie zbiorów danych przez GOA zapewnia, że te zbiory są wyczerpującym źródłem adnotacji odniesień do bazy danych UniProt. Adnotacje te miały już wpływ na powstanie ogólnoświatowej współpracy, a także zwiększyły znaczenie Europy w dziedzinie genomiki i proteomiki.