polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Immunological mechanisms of protection against classical swine fever virus: towards the development of new efficacious marker vaccines

Wzmaganie odpowiedzi immunologicznej przeciwko pomorowi świń

Pomór świń jest zakaźną chorobą wirusową o wysokim koszcie społecznym i ekonomicznym. W europejskim projekcie opracowano szybkie badanie przesiewowe i protokoły ewaluacyjne dla szeregu nowych szczepionek i ich metod podawania.

Efekty epidemii pomoru świń są bardzo dotkliwe dla rynku wieprzowiny, szczególnie dla producentów. Środki mające na celu ograniczenie rozprzestrzeniania się choroby obejmują: zakaz transportu mięsa, zakaz eksportu, ubój i palenie tuszy na dotkniętych nią farmach. Te ogromne koszty społeczne i ekonomiczne spowodowały rozpoczęcie badań w ramach europejskiego projektu IMPCSF nad szczepionkami zapewniającymi wczesną ochronę. To z kolei może ograniczyć czas trwania i w rezultacie koszty epidemii. Naukowcy mają do wyboru wiele możliwości immunogenicznego fragmentu szczepionki, jej systemu podawania i użycia adiuwantów w celu poprawienia skuteczności szczepionki. Immunogenami mogą być syntetyczne nanocząsteczki, cząsteczki wirusopodobne, białka wirusowe lub kwasy nukleinowe. Problem dostarczania rozwiązują wirosomy i ligandy promujące ich pobranie. W Instytucie Wirusologii i Immunoprofilaktyki w Szwajcarii uczestnicy projektu opracowali wysokowydajne systemy hodowlane do oceny najsilniejszych kombinacji dla rozwoju szczepień. Wraz z najbardziej odpowiednim mechanizmem dostarczania i adiuwantami oceniano zdolność najbardziej obiecujących szczepionek do stymulacji zarówno wrodzonych jak i adaptacyjnych odpowiedzi immunologicznych. Komórki dendrytyczne pochodzące z monocytów zostały użyte jako komórki prezentujące antygen, aby monitorować odpowiedzi komórek T. Szczególnie dobrym do dostarczania antygenów okazał się RNA informacyjny (mRNA). Grupa odkryła, że transfekcja z użyciem mRNA ma przewagę nad innymi metodami. W szczególności transfekowane mRNA komórki prezentujące antygen mogą okazywać na swojej powierzchni pełny zakres determinant antygenowych. Opracowano także system badań przesiewowych umożliwiających izolację obiecujących adiuwantów szczepionkowych do możliwego użytku w przypadku nagłego wybuchu epidemii. Komórek naturalnie produkujących wysoki poziom interferonu (NIPSc) użyto do produkcji szczepionek, które indukują wysokie stężenia interferonu alfa. Transport produktów mięsnych w Europie jest dużym problemem ekonomicznym. Jedną z możliwych wad takiego transportu jest rozprzestrzenianie się takich chorób jak klasyczny pomór świń. Opracowanie skutecznych szczepionek i adiuwantów może zmniejszyć wpływ sprowadzonych wirusów.