polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-24

Oculomotor function and self-motion perception in the elderly

Odbiór własnego ruchu przez osoby starsze

Wzrok jest dominującym źródłem informacji potrzebnych do kontroli własnego ruchu. W celu odkrycia możliwych mechanizmów kontrolnych zostały opracowane modele łączące właściwości neuronów z ruchem doświadczanym na skutek chodzenia lub kierowania samochodem.

Ruch w kierunku celu w przestrzeni wymaga ogromnej ilości informacji czuciowych, które muszą zostać przeanalizowane, aby ominąć możliwe przeszkody. Nie jest to proste, zwłaszcza że informacje wzrokowe są kodowane przez najgłębszą warstwę oka, zanim dopłyną do centrum wzrokowego w mózgu. Podczas aktywnego badania otoczenia oczy ciągle się poruszają i każdy obraz obiektu na siatkówce przesuwa się, podczas gdy obiekt może być stabilny. Uczestnicy projektu EUROKINESIS próbowali odpowiedzieć na pytanie, czy ruch obrazu na samej siatkówce pozwala mózgowi na oszacowanie kierunku własnego ruchu lub czy potrzebne są dodatkowe sygnały wzrokowe. Badania przeprowadzone na Philipps-Universität Marburg w Niemczech skupiały się na przyśrodkowym górnym obszarze skroniowym (MST) w ludzkim mózgu, którego głównym wejściem jest przyśrodkowy obszar skroniowy (MT). Co więcej, właściwości odpowiedzi neuronów wrażliwych na ruch w brzusznym obszarze ciemieniowym (VIP) na bodźce wizualne były badane za pomocą sieci neuronowych. Sieć składała się z dwóch warstw składników podobnych do neuronów i została przeszkolona do rozwinięcia dokładnej reprezentacji przepływu informacji wzrokowych. Składniki warstwy wychodzącej wytworzyły właściwości odpowiedzi podobne do kilku właściwości neuronów MST i VIP. Aby odnaleźć związane z wiekiem zmiany w odbiorze własnego ruchu, przeprowadzono intensywne symulacje ze zmienną liczbą składników neuronowych. Biologicznie prawdopodobne założenie, że wraz z wiekiem następuje utrata neuronów, doprowadziło do idealnej zbieżności wydajności sieci neuronowej z wynikami eksperymentów neurofizycznych i neuronanatomicznych. Wyniki te zostaną wykorzystane w próbach zapobiegania zmniejszenia zdolności osób starszych do wykorzystywania informacji wzrokowych przez rozwój dodatkowych wzmocnień czucia. Co więcej, zostały one uznane za punkt wyjścia do opracowania programów treningowych umożliwiających zapobieganie upadkom i poprawiających umiejętność kierowania samochodem u osób starszych.