polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Oceanic seamounts: an integrated study

Wzniesienia morskie – projekt OASIS na Oceanie Atlantyckim

Wzniesienia morskie są bogate pod względem różnorodności biologicznej i mogą zapewnić cenne zasoby, jeśli będą chronione. Sporządzono raport omawiający w jaki sposób miejsca te mogą być prawidłowo zagospodarowane i w jaki sposób szeroko pojęty ekosystem morski może reagować na zmiany naturalne oraz zainicjowane przez człowieka.

Zespoły z projektu OASIS oraz Światowego Funduszu na Rzecz Środowiska Naturalnego (WWF) ekoregionu morskiego północno-wschodniego Atlantyku (NEAME) sporządziły raport stanowiący przegląd obecnego stanu wiedzy w zakresie wzniesień morskich w rejonie północno-wschodniego Atlantyku. Wzniesienia morskie są górotworami pochodzenia wulkanicznego, znajdującymi się na dnie morza i pozostającymi pod powierzchnią wody. Sięgają one często do strefy fotosyntezy, co umożliwia, iż stają się rajem zarówno dla działalności biologicznej, jak też różnorodności biologicznej. Niewysokie wzniesienia spełniają rolę stopni, umożliwiając rozprowadzanie rozmaitych gatunków w Oceanie Atlantyckim. Skały, na których formowane są wzniesienia morskie, są dużo twardsze od osadów na otaczającym je dnie oceanu. Strome zbocza wzniesień odchylają prądy morskie, stwarzając podpływy, które zawierają cenne środki odżywcze. Twarde podłoże oraz nadmiar środków odżywczych zapewnia idealne warunki dla filtratorów morskich. W porównaniu z otaczającymi wodami oceanu, miejsca te zawierają wielkie masy planktonu, które przyciągają ryby i mątwy, a w rezultacie tego, również drapieżniki, takie jak rekiny, tuńczyki oraz ryby miecze. Niektóre z gatunków ryb spotykanych w tym środowisku żyją wyjątkowo długo i wolno dorastają, co potęguje ich narażenie na nadmierne wyeksploatowanie. W większości przypadków odłowy komercjalne miały miejsce zanim zrozumiano biologię oraz historię rozwoju gatunków, na które było zapotrzebowanie. Przy braku odpowiedniego oszacowania i narzucenia limitów, niektóre gatunki uległy zagładzie. Odłowy ważnych gatunków handlowych odbywają się przy użyciu długich żyłek, włoków o średnim zanurzeniu oraz włoków dennych, na głębokościach dochodzących do 1500 metrów. Stosowane są także sieci dryfujące oraz trawlery rybackie. Niestety, odłowy handlowe spowodowały zagładę innych gatunków, obejmując tysiące ptaków morskich, delfinów oraz żółwi morskich. W ramach inicjatyw politycznych na szczeblu międzynarodowym, w rejonie pólnocno-wschodniego Atlantyku, a także na szczeblach regionalnym i krajowym, postanowiono zająć się wpływem działalności ludzkiej na środowiskowe aspekty wzniesień morskich. Dotyczyło to także apelu Organizacji Narodów Zjednoczonych, by ulepszyć gospodarkę tych miejsc oraz założyć morskie obszary chronione (MPA), uznane przez szereg organizacji, takich jak Konwencja Różnorodności Biologicznej. Wzniesienie morskie przy Azorach zostało poddane ochronie w pierwszej kolejności, w ramach obszarów chronionych w europejskiej sieci unijnej Natura 2000. Raport sporządzony przez OASIS i WWF pomoże władzom ustalającym strategie oraz interesariuszom w zaplanowaniu stosownych środków na ochronę oraz zrównoważoną gospodarkę tych cennych miejsc o różnorodności biologicznej.