European Commission logo print header

Tidal inlets dynamics and environment

Pomiar erozji ważnych siedlisk pływowych

Szkoccy naukowcy opracowali miernik służący do pomiaru erozji osadów pływowych. Osady wspomagają ochronę środowiska przybrzeżnego przed działaniem morza oraz stanowią miejsce życia wielu dzikich gatunków.

Przybrzeżne równiny błotne oraz obszary pływowe są wydajnymi ekosystemami będącymi siedliskiem licznych populacji ptaków brodzących oraz miejscem rozwoju młodych ryb. Stanowią także naturalny bufor chroniący linię brzegową przed erozją morską. Jednak obszary pływowe są podatne na działalność człowieka, taką jak przemysł i urbanizacja. Potencjalnym zagrożeniem są też globalne zmiany klimatyczne. Finansowany przez UE projekt TIDE miał na celu ochronę europejskich przybrzeżnych terenów podmokłych oraz środowisk pływowych, takich jak słone bagna, laguny oraz estuaria. Badania obejmowały stworzenie modeli komputerowych mających na celu uzyskanie dokładniejszych informacji w zakresie procesów erozji oraz rozprowadzania i transportu osadów. Partnerzy projektu ze szkockiego St Andrews University zaprojektowali miernik wytrzymałości rozdzielczej (CSM). Za pomocą tego urządzenia można w szybki i łatwy sposób dokonać pomiaru stabilności i erozji osadów pływowych odsłanianych podczas odpływu oraz pokrywanych przez wodę w trakcie przypływu. Urządzenie CSM posiada wypełnioną wodą komorę przytwierdzoną do powierzchni osadu. Strumień wody powoduje erozję małego fragmentu powierzchni osadu wewnątrz zbiornika. Zastosowana siła może być zwiększana przez określony czas wraz z każdym użytym strumieniem wody. Poziom erozji jest określany za pomocą pomiaru spadku podczerwieni przesyłanej w komorze w wyniku nagromadzenia zatrzymanego materiału. Dane uzyskane w eksperymentach w zakresie erozji są rejestrowane we wbudowanym procesorze, a następnie są przetwarzane na komputerze osobistym w celu dalszej analizy w innym terminie. Wyniki umożliwiają pomiar stabilności osadów w miarę upływu czasu. Odkrycia dokonane przez badaczy mogą zostać wykorzystane do stworzenia lepszych modeli komputerowych obszarów pływowych. Udoskonalone symulacje umożliwią wdrożenie bardziej opłacalnej ochrony przed erozją brzegową oraz lepszych strategii zarządzania środowiskami przybrzeżnymi.