polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

European cell cycle consortium

Zarządzanie pokazem cyklu komórkowego

Sterowanie cyklem komórkowym może zapewniać rozwiązanie wielu marzeń występujących w przemyśle rolniczym, łącznie z możliwością uzyskiwania maksymalnych plonów. Naukowcy zajmujący się roślinami, zaangażowani w finansowanym przez UE projekcie ECCO, przestudiowali potencjalne możliwości kandydatur molekularnych, odgrywających zasadniczą rolę w tym ważnym procesie.

Cykl komórkowy jest szeregiem zdarzeń, które doprowadzają ostatecznie do podziału komórki. Sterowanie takim cyklem może być kluczowym czynnikiem przy włączaniu i wyłączaniu procesu podziału komórki, stosownie do potrzeby. W takim przypadku, naukowcy mogliby mieć wpływ na kalendarz rośliny, począwszy od kiełkowania i wzrostu, poprzez cały okres reprodukcji. Jedną z głównych grup genów, związanych ze sterowaniem cyklu komórkowego roślin, jest rodzina motywu F-box. Roślina modelowa o nazwie Arabadopsis jest stosunkowo niewielka, ale jej genetyka ujawniła niezwykle zadziwiające cechy w tej dziedzinie. Badania dowiodły, że posiada ona kilkaset genów białka z motywem F-box, w porównaniu na przykład z kukurydzą, która ma jedynie kilka genów. Naukowcy z projektu ECCO zamierzali wyodrębnić członków tej grupy białek – z zakodowanych genów F-box – które odgrywają rolę w cyklu komórkowym. Obrano drogę badania identyfikacji podłoży białek z motywem F-box, to znaczy ich docelowych struktur molekularnych. Jeśli podłoża okazałyby się białkami cyklu komórkowego, oznaczałoby to wówczas, że odpowiedni reprezentatywny motyw F-box spełnia pewną rolę w tym cyklu. Naukowcy uczestniczący w projekcie opracowali strategię identyfikacji takich podłoży białkowych. Zastosowali oni zupełnie niepodejrzewany nośnik – czyli patogeniczną bakterię Agrobacterium – powodującą zrakowacenie rośliny. W trakcie infekcji bakteria przekazywała swoje własne DNA, jak również dodawany materiał, wprowadzany przez badaczy. Przestudiowano i porównano dzikie białka, a także te z usuniętym motywem F-box. W miarę jak białka tworzą związek ze swoimi podłożami, to podłoża te zostają oczyszczane, analizowane i identyfikowane. Zastosowano procesy analityczne z udziałem odpowiednich metod stosowanych w chromatografii, elektroforezie i spektrometrii. Wyniki okazały się bardzo zachęcające, wskazując na potencjalną rolę przynamniej dwóch białek z motywem F-box w cyklu komórkowym. Informacje na temat struktury i funkcji białek stanowią bardzo użyteczne narzędzie. W przyszłości inżynieria białek będzie w stanie wpływać na zatrzymywanie lub propagację podziału komórek, stosownie do potrzeb.