polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Imaging function and dysfunction of neuronal circuits in the visual cortex

Nowe możliwości leczenia ambliopii

Właściwości odpowiedzi neuronalnej mózgu nie są statyczne, lecz zmieniają się wraz z rozwojem organizmu oraz pod wpływem ćwiczeń. Uczestnicy europejskiego badania zajęli się taką plastycznością funkcjonalną, aby zrozumieć i leczyć ambliopię.

Ambliopia, czyli tzw. "leniwe oko", to najczęstsze dziecięce upośledzenie wzroku, dotykające ok. 3% populacji. Jego przyczyną jest nieprawidłowy rozwój zdolności widzenia środkowego w jednym oku. Obecnie, w leczeniu ambliopii zakrywa się zdrowe oko w celu pobudzenia plastyczności neuronalnej i "ćwiczenia" chorego oka. Zastosowana odpowiednio wcześnie, metoda ta jest skuteczna i pozwala rozwinąć widzenie przestrzenne i zdolność postrzegania przestrzeni. W ramach finansowanego przez UE projektu EUROV1SION ("Imaging function and dysfunction of neuronal circuits in the visual cortex") badano zdarzenia zachodzące podczas plastyczności synaptycznej. Postępy w dziedzinie zapisu pracy mózgu umożliwiły monitorowanie in vivo aktywności neuronalnej pacjentów przy pomocy mikroskopii dwufotonowej oraz specjalnych barwników czułych na wapń (Ca2+).+ W oparciu o te zdobycze nauki, naukowcy biorący udział w projekcie EUROV1SION stworzyli myszy ekspresjonujące genetycznie kodowany wskaźnik Ca2+ w różnych podzbiorach neuronalnych kory wzrokowej. Narzędzie te pomogło im w monitorowaniu i analizowaniu różnych reakcji neuronalnych na obrazy sztuczne i naturalne. Wyniki badań wykazały, że w ambliopii zaburzeniu ulega proces formowania synaps w oparciu o bodźce wzrokowe. Utrata tej funkcji pobudzana jest przez widzenie jednooczne, choć może zostać ona przywrócona dzięki procesowi plastyczności dominacji oka w korze wzrokowej. Aby wspomóc ten proces, naukowcy zastosowali farmakologiczne środki epigenetyczne, które poprawiają przywracanie ostrości widzenia u myszy pozbawionych zdolności widzenia na jedno oko. Na podstawie opartej na ćwiczeniach terapii osób dorosłych cierpiących na ambliopię wywnioskowano, że nawet u dorosłych można by wykorzystać uwarunkowaną doświadczeniami wzrokowymi plastyczność do odzyskiwania funkcji widzenia dwuocznego. Odkrycie to podważa dotychczasową teorię, zgodnie z którą ambliopię można leczyć metodą ćwiczeniowo tylko w dzieciństwie. Biorąc pod uwagę poważne problemy ze wzrokiem, jakie mają osoby cierpiące na ambliopię, nowe metody leczenia wykorzystujące ćwiczenia dwuoczne powinny przynieść ulgę dużej grupie populacji.