polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-20

Unsteady effects in shock wave induced separation

Samoloty narażone są na fale uderzeniowe

W projekcie, pod nazwą „Niestabilne efekty powstałe podczas wymuszonej separacji fal uderzeniowych”, skoncentrowano się na zarówno teoretycznych, jak i eksperymentalnych pracach w zakresie oddziaływania niestabilnych granicznych warstw fal uderzeniowych (SWBLI). Inicjatywa ta powstała w oparciu o ważne opracowania metod numerycznych i eksperymentalnych, które umożliwiły zbadanie zjawiska SWBLI.

Studia przypadków oddziaływania fal uderzeniowych na skrzydła i silniki samolotu oraz badania przepływów na wlocie, zapewniły ekspertom z dziedziny aeronautyki bazę wyjściową do udzielania odpowiedzi na trudniejsze pytania. Przypadki te obejmowały badania podstawowych konfiguracji przepływów, co umożliwiło lepsze zrozumienie niestabilności badanych przepływów. Wprawdzie niestabilności, powodowane przez rozmaite rodzaje przepływów, inicjowane są z powodu powstawania zjawiska SWBLI, to jednak mogą one być zmieniane przez pola przepływu zewnętrzne lub występujące za tym zjawiskiem. Dlatego też sprawą niezwykle istotną jest zrozumienie wpływu wywieranego przez falę uderzeniową oraz sposobów, w jakie reaguje ona na okresowe wzbudzenia. W finansowanym przez UE projekcie rozszerzono wiedzę oraz ekspertyzę w tym zakresie poprzez prowadzenie eksperymentów wyjaśniających wpływy niestabilności. W ramach tej inicjatywy starano się również ulepszyć istniejące metody modelowania numerycznego, co może poprawić zrozumienie złożonych zjawisk fizycznych. Konsorcjum opracowało nowe metody modelowania turbulencji, zwłaszcza w przepływach, podczas których często występują fale uderzeniowe, a do upowszechnienia nowej wiedzy wykorzystano stronę internetową projektu. Naukowcy przeprowadzili ściśle powiązane badania numeryczne i eksperymentalne, co umożliwiło zastosowanie rezultatów numerycznych w prowadzonych eksperymentach, a także wykorzystanie tych eksperymentów do potwierdzania wyników numerycznych. Umożliwiło to wyjaśnienie słabych stron obydwu stosowanych metod oraz ich rozwiązywanie. Osiągnięcia projektu dotyczyły więc eksperymentów, które koncentrowały się głównie na wpływach niestabilności, ulepszonych technikach modelowania numerycznego i lepszym zrozumieniu złożonych zjawisk fizycznych. Wyniki uzyskane podczas realizacji inicjatywy UFAST pomogą w zapewnieniu bezpieczniejszych form odbywania podróży lotniczych oraz dadzą europejskiemu przemysłowi lotniczemu istotną przewagę konkurencyjną na światowych rynkach.