polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Intracellular Methylases Delivery as therapeutic tool for carcinoma specific regulation of Gene expression.

Wyciszanie ekspresji genów raka

Finansowani przez UE naukowcy sugerują, że wyłączenie ekspresji genu rakowego pozwoli uleczyć nowotwór.

Rak to druga najczęstsza przyczyna zgonów w zachodnim świecie. Chociaż poczyniono pewne postępy w zakresie terapii różnych rodzajów raka, ogólna prognoza jest nadal niezadowalająca, a innowacyjne metody leczenia są pilnie potrzebne. W ramach projektu pod nazwą "Wewnątrzkomórkowe dostarczanie metylaz jako terapeutycznego narzędzia regulacji nowotworowej ekspresji genów" (Imedgen) opracowano nową metodę leczenia nowotworu poprzez wyłączenie ekspresji genu nowotworowego, EpCAM. Partnerzy projektu osiągnęli to przez podanie enzymu metylującego, MSssI, który modyfikuje DNA w określonym miejscu (CpG), w regionie promotora genu EpCAM.Wyspy CpG to regiony bogate w GC w okolicy punktu początku transkrypcji promotora. Podczas ekspresji genów regiony te podlegają demetylizacji. Wyniki badania potwierdziły specyficzny charakter systemu, wyraźnie wskazując na metylizację CpG wyłącznie w pobliżu punktu wiązania oligonukleotydów tworzących trypleksy (TFO). Pomimo iż skuteczność systemu w zakresie wyciszania EpCAM wymaga potwierdzenia w testach in vitro oraz in vivo, opracowana technologia jest obiecująca. Rozpowszechnione przez partnerów projektu wyniki wzbudziły zainteresowanie sektora farmaceutycznego podejściem, które może mieć szerokie zastosowanie.