polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Precipitation pattern effects on plant-soil microbial interactions

Zmiany pogody wpływają na ekosystemy globowe

W ramach finansowanego przez UE projektu podejmowane są prace zmierzające do określenia, jak zmiany wzorca opadów atmosferycznych mogą wpływać na mikroorganizmy glebowe.

Społeczność mikroorganizmów to siła napędowa obiegu składników pokarmowych w glebie i zmian poziomów węgla. Zmiany w klimacie mogą mieć wpływ na fizjologię roślin, aktywność mikroorganizmów oraz obieg składników pokarmowych w glebie poprzez zmianę składu roślin w ekosystemie, fotosyntezy i poziomu węgla. Lepsze poznanie reakcji mikroorganizmów na zmiany wzorców opadów atmosferycznych jest niezbędne do zrozumienia wpływu zmiany klimatu na ekosystemy. Celem projektu pod nazwą "Wpływ wzorca opadów atmosferycznych na interakcje między roślinami a mikroorganizmami glebowymi" (Ppepsi) jest poszerzenie wiedzy w tym obszarze, ponieważ lepsze zrozumienie może przyczynić się do tworzenia lepszych polityk łagodzenia skutków zmiany klimatu.L Naukowcy rozpoczęli eksperyment cieplarniany i dodali do gleby nieradioaktywny izotop Azot-15 w celu porównania wpływu opadów atmosferycznych o zróżnicowanej intensywności. Po zakończeniu eksperymentu wydzielono z gleby DNA i RNA mikroorganizmów w celu stwierdzenia, które z nich są w niej obecne. Wyniki wskazały, ze częste opady zwiększyły formowanie się wiązań węglowych między roślinami a mikroorganizmami, jednak nie miały wpływu na rywalizację między nimi o azot. Naukowcy badali sekwencję gleby z lodowca Franz-Josef w Nowej Zelandii, która formowała się na przestrzeni 22 000 lat. Wyjątkowo wilgotny klimat na tym obszarze uczynił z niego idealne miejsce do badań związku między mikroorganizmami glebowymi a bardzo silnymi opadami deszczu. Wyniki pokazały, że wiek gleby to główny czynnik decydujący o strukturze społeczności mikroorganizmów. W ramach trzeciego zidentyfikowano, którzy członkowie glebowej społeczności bakterii działają jak katalizatory po gwałtownej mineralizacji węgle występującej podczas opadów deszczu. Zaobserwowane prawidłowości zostały porównane z trzema kalifornijskimi obszarami trawiastymi o różnych klimatach. Z próbek gleby wyekstrahowano DNA i RNA mikroorganizmów w celu określenia struktury ich społeczności. Kontynuacja prac w ramach projektu Ppepsi ujawni reakcję ekosystemowych składników roślinno-mikroorganizmowych na prawidłowości opadów, koncentrując się na zmianach w strukturze i funkcji społeczności mikroorganizmów. Ponieważ mikroorganizmy glebowe pobudzają obieg składników pokarmowych w glebie oraz zmienność ilości węgla, głębsze zrozumienie reakcji mikroorganizmów na wzorce opadów atmosferycznych pomoże przewidzieć zmiany w ważnych ekosystemach glebowych.