polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Functional diversity in plant communities: the role of environmental filters

Aby Ziemia była zielona

Dzięki niezwykłej bazie danych, w której gromadzone są informacje na temat funkcjonalnej różnorodności roślin i jej znaczenia dla różnych regionów świata, będziemy mogli lepiej zrozumieć bioróżnorodność i lepiej nią zarządzać. Będzie nam również łatwiej łagodzić skutki globalnego ocieplenia i naprawiać szkody wyrządzone środowisku przez człowieka.

Rośliny są ważnym elementem złożonych ekosystemów i mają bezpośredni wpływ na mikroklimat, globalne ocieplenie i dobre samopoczucie ludzi. Naukowe badanie roślin w różnych regionach świata i odkrywanie ich cech funkcjonalnych może pomóc w poprawieniu stanu bioróżnorodności, a jednocześnie w promowaniu filtrowania roślin i dbałości o koegzystencję gatunków. Finansowany ze środków UE projekt "Funkcjonalna różnorodność zbiorowisk roślinnych: rola filtrów środowiskowych" (Diversitraits) łączy takie dziedziny, jak botanika, ekologia i biologia, a jego celem jest zidentyfikowanie funkcjonalnych cech roślin w skali globalnej. Projekt wyróżnia się tym, że zamiast badać rośliny na szczeblu lokalnym, próbuje się tu przyjąć nastawienie holistyczne i w ten sposób wyodrębnić wzorce ekologiczne. To obiecująca perspektywa dla decydentów, gdyż dzięki temu będzie im łatwiej podejmować właściwe decyzje dotyczące negatywnego wpływu człowieka na środowisko i utrzymywania równowagi w obrębie ekosystemów. W ramach projektu zgromadzono informacje botaniczne oraz dane dotyczące cech. Będą one analizowane z perspektywy biogeograficznej. Opracowano również strukturę umożliwiającą przedstawienie zarysu cech i różnorodności funkcjonalnej w różnych częściach świata, co pozwoli na zrozumienie reakcji organizmów, zbiorowisk i ekosystemów na zmiany środowiskowe. Korzystając z wiedzy pochodzącej z badań oraz informacji przekazywanych przez botaników i specjalistów ds. oprogramowania, w ramach projektu Diversitraits udało się zbudować bazę danych zawierającą informacje na temat 45 tys. gatunków oraz 25 podstawowych funkcjonalnych cech roślin. Wyniki projektu uwzględniają również rezultaty badań prowadzonych przez ekologów nad roślinnością Ameryki Północnej i Południowej, co obejmuje dokumentację dotyczącą ok. 20 milionów gatunków. Jest to największa dotychczasowa inicjatywa dotycząca różnorodności roślin. Oprócz tego partnerzy projektu wzbogacili projektową botaniczną bazę danych o informacje zgromadzone w zielnikach pochodzących z różnych krajów. Dzięki tym wszystkim rejestrom i zbiorom informacji można będzie połączyć w obrębie projektu dane na temat występowania gatunków i informacje dotyczące cech, a tym samym opracować wartościowe mapy cech funkcjonalnych. Dowiemy się wielu rzeczy o cechach występujących w różnych miejscach i klimatach, a naukowcy zgromadzą wiele cennych informacji. Na przykład, jeden ze wstępnych wniosków jest taki, że obszary tropikalne są bogatsze pod względem funkcjonalnym od obszarów umiarkowanych. Można spodziewać się sformułowania wielu innych wniosków, co pomoże nam zarządzać naszą planetą w sposób bardziej ekologiczny i zrównoważony, a tym samym przyczyni się do wzmacniania bioróżnorodności.