polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-16

SCIENCE IN RADIO BROADCASTING

Dostrajanie się do nauki

W ramach inicjatywy finansowanej przez UE zbadano dynamikę nadawania treści naukowych w radiu. Podczas międzynarodowego sympozjum partnerzy omawiali kwestie związane z tą tematyką i wprowadzili w życie nową perspektywę, badając możliwości nagłośnienia swojego wezwania.

Projekt "Nauka w audycjach radiowych" (Scirab) skupił grono dziennikarzy, badaczy ds. komunikacji w zakresie nauki i naukowców, którzy zajmują się produkcją, badaniem, nauczaniem lub uczestnictwem w naukowych programach radiowych (SRP). Członkowie projektu uznali, że choć radio należy do głównego nurtu mediów podejmujących dyskusję między społecznością naukową a opinią publiczną, to podmioty zaangażowane w tematykę naukową są powiązane z nią nieformalnie i przeważnie pod wpływem impulsu. Biorąc pod uwagę brak dokładnych badań na temat komunikacji w zakresie nauki w radiu, projekt Scirab oparł się na tzw. "action research" lub na "refleksyjnym podejściu specjalistów w danej branży", by pokierować ich badaniem kwestii istotnych dla SRP. Partnerzy projektu zorganizowali międzynarodowe sympozjum "Nauka w eterze", aby udostępnić profesjonalistom z Europy forum wymiany doświadczeń i potrzeb oraz znaleźć sposoby na udoskonalenie naukowego dziennikarstwa radiowego. W sympozjum udział wzięło łącznie 23 dziennikarzy z 16 krajów uczestniczących, a także eksperci radiowi oraz duża grupa słuchaczy, w której znaleźli się dziennikarze, naukowcy i studenci. Dyskusje ujawniły szereg interesujących kwestii i podkreśliły istotne obszary zasługujące na dalszą uwagę. Wobec pewnych zagadnień związanych z wykorzystaniem informacji naukowych, jak i wykorzystaniem radia dziennikarze zajmowali wspólne stanowisko, inne budziły sprzeczne opinie. Pojawiły się również pytania na temat roli dziennikarstwa naukowego w środkach przekazu, które usiłują w zajmujący sposób uchwycić i zatrzymać uwagę słuchacza. Uczestnicy przyjrzeli się także, jakiego rodzaju stacje radiowe nadają programy naukowe, przy czym wstępne wyniki badania wykazały, że większość tego typu programów dostępnych jest w radiach "kulturalnych". Pojawiło się interesujące spostrzeżenie i zalecenie, zgodnie z którym archiwum dźwięków nauki byłoby przydatnym narzędziem, dzięki któremu naukowe treści dokumentalne nadawane w radiu stałyby się znacznie ciekawsze. Instytuty badawcze mogłyby udostępniać dziennikarzom radiowym pliki audio, tak samo jak wizualne środki przekazu urozmaicają prezentowanie informacji naukowych. Omówiono wiele innych kwestii i naświetlono liczne problemy, wytyczając ścieżkę dla przyszłych inicjatyw badawczych w tej dziedzinie.