polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
CORDIS Web 30th anniversary CORDIS Web 30th anniversary
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-25

Genomic in fish and shellfish: From research to aquaculture

Wsparcie dla akwakultury – haczyk, linka i ciężarek

Dzięki europejskiej inicjatywie akwakultura ma szansę czerpać korzyści z bazy wiedzy naukowej, specjalistów i narzędzi. Prace laboratoryjne oraz działania dotyczące sieci współpracy i upowszechniania informacji mogą zatem przyspieszyć i ułatwić dalsze finansowanie badań w tej dziedzinie.

Pomimo że badania nad biologią gatunków żyjących w akwakulturze zgromadziły znaczącą wiedzę i narzędzia, zasoby naukowe pozostają sfragmentaryzowane, a ich dostępność dla europejskiego przemysłu akwakultury jest słaba. Celem projektu "Genomika ryb i skorupiaków: od badań do akwakultury" (Aquagenome) było zaradzenie tej sytuacji poprzez szereg działań, w tym założenie sieci kontaktów i strony internetowej w celu upowszechniania celów, odkryć i wyników projektu. Pracowano także nad poprawą koordynacji aktualnych i przyszłych działań badawczych, która pozwoliłaby na jeszcze bardziej optymalny transfer informacji do zainteresowanych stron. W ramach finansowanego ze środków UE projektu przygotowano wykaz istniejących zasobów genomicznych, stworzono instrumenty pozwalające na lepsze oznaczanie ryb i skorupiaków oraz zidentyfikowano dziedziny badań, dzięki którym można by opracować podejście wspierające unijny przemysł akwakultury. Oprócz tego zorganizowano dwa warsztaty, przygotowano dokument wyszczególniający priorytetowe potrzeby w zakresie badań i wymiany wiedzy oraz przyznano granty wspierające mobilność specjalistów i wymianę wiedzy między członkami sieci. Uczestnictwo partnerów projektu w pokrewnych platformach badawczych pozwoliło zespołowi Aquagenome przekazać przygotowane zalecenia europejskiemu środowisku naukowemu. Przygotowano także dokument podsumowujący dla Komisji Europejskiej, zawierający zalecenia dotyczące akwakultury i powiązanych zagadnień oraz sugestie w zakresie tworzenia i utrzymywania zasobów. Dzięki wielowymiarowemu podejściu, twórcom projektu udało się poszerzyć wiedzę w badanej dziedzinie oraz usprawnić przepływ i wymianę informacji, zasobów i materiałów.