Physiological characterization of PK2 in the control of fertility, and its interaction with kisspeptins

Określenie czynników regulujących reprodukcję

Coraz powszechniejszy problem niepłodności, jakiego doświadcza obecnie wiele par, wymaga głębszego zrozumienia mechanizmów regulujących reprodukcję u ssaków. By stawić czoło temu wyzwaniu grupa europejskich naukowców przyjrzała się kontroli molekularnej osi reprodukcyjnej, skupiając się na hormonach uwalnianych przez mózg.

Zdrowie

Rozwój i funkcjonowanie układu rozrodczego regulują sygnały ośrodkowe i obwodowe, które ostatecznie dyktują najbardziej sprzyjający moment dla osiągnięcia dojrzałości płciowej i płodności. Główną rolę w tym procesie odgrywa hormon podwzgórza uwalniający gonadotropinę (GnRH), który aktywuje wydzielanie gonadotropin – hormonów reprodukcyjnych odpowiadających za dojrzewanie i regulację gruczołów płciowych. Badania nad genetyką ludzką prowadzone na pacjentach, u których występuje hipogonadyzm hipogonadotropowy (iHH), wykazały, że neuronalne uwalnianie GnRH regulowane jest poprzez inne pośrednie ścieżki sygnalizowania, takie jak układ Kiss1/GPR54. Odkryte niedawno mutacje oddziałujące na geny kodujące neuropeptyd, prokinetycynę 2 (PK2) i receptor prokinetycyny 2 (PKR2) również kojarzono z fenotypami iHH, co wskazywało na zaangażowanie w funkcjonowanie neuronów GnRH. Celem projektu finansowanego przez UE pod nazwą "Charakterystyka fizjologiczna PK2 w kontrolowaniu płodności i jej interakcja z kisspeptyną" (PK2-KISS) było scharakteryzowanie ról układu PK2 w dojrzewaniu i funkcjonowaniu płciowym. Korzystając z kombinacji technik ekspresji genów i genetycznie zmodyfikowanych modeli zwierzęcych, naukowcy uczestniczący w projekcie przyjrzeli się trybowi regulacyjnemu czynności PK2 w wydzielaniu gonadotropiny i interakcji układu Kiss1. Ponadto, uzyskano ważne informacje na temat czynników rozwojowych i hormonalnych odpowiedzialnych za regulowanie ekspresji PK2. Wyniki PK2-KISS pozwoliły zgłębić podstawową wiedzę na temat mechanizmów fizjologicznych rządzących procesami reprodukcji u ssaków. Zdobyta wiedza posiada potencjał przełożenia na strategie lecznicze na rzecz kierowania płodnością.