polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Mapping Genes involved in Psychiatric Disorders by Admixture Linkage Disequilibrium in Chilean populations

Populacje autochtoniczne rzucają światło na deficyt uwagi

Finansowani ze środków UE naukowcy przenieśli technikę naruszenia równowagi sprzężeń do Chile, by przeprowadzić badania nad zespołem nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) u populacji tubylczych.

Zaburzenia psychiczne i behawioralne stanowią złożoną sytuację wynikającą z czynników zarówno środowiskowych, jak i genetycznych wpływających na ryzyko chorobowe. Pomimo wielu badań, bardzo niewiele przypadków wariantów genetycznych zostało powiązanych z fenotypami psychicznymi. Mapowanie za pomocą naruszenia równowagi sprzężeń (MALD) to potencjalnie potężna technika pozwalająca na tworzenie map złożonych chorób genetycznych. MALD wymaga zestawu markerów, które charakteryzują się dużymi różnicami w częstotliwości alleli, oraz wiedzy na temat domieszki w badanej populacji. W ramach finansowanego przez UE projektu, Mapbyadmixturechl, skupiono się ściśle na ADHD w rdzennej i niedawno domieszanej populacji Chile. Celem naukowców było także zidentyfikowanie przypadków swoistej dla populacji selekcji wśród badanych populacji. Zwykle bowiem występuje problem w replikacji pozytywnych związków w obrębie badań, dlatego zespół postanowił zbadać, czy tego typu niespójności da się wyjaśnić zakresem różnicowania genetycznego populacji. Badana populacja składała się z dzieci z regionu górskiego Andów (lud Ajmara), andyjskiej Wyspy Wielkanocnej (lub Rapa Nui) oraz Mestizo z Santiago (łącznie niemal 300 dzieci), a także 600 dorosłych z grupy etnicznej Mestizo. Dane dotyczące ryzyka wystąpienia ADHD zebrano przy użyciu skróconej skali Connersa dla nauczycieli szkolnych i z zastosowaniem kryteriów DSM-IV, które pozwoliły sformułować wynik ryzyka dla każdej jednostki. Utworzono bazę danych fenotypowych i istotnych informacji społeczno-kulturowych. Naukowcy opracowali genotyp grupy przy użyciu znakujących polimorfizmów pojedynczego nukleotydu (SNP). W ADHD zaangażowane są dwa ważne geny dopaminergiczne – DRD4, który koduje receptor oraz SLC6A3, który dokonuje ekspresji transportera dopaminy. Szczególnie w przypadku DRD4 istnieje genetyczny związek z ADHD u populacji Rapa Nui. Sygnały selekcji swoistej dla populacji odkryto u populacji chilijskich, natomiast efekt dodatkowy DRD4 został wykazany wraz z kolejnym allelem ryzyka ADHD. Co ciekawe, różnice geograficzne mogą mieć związek z brakiem replikowalności i rozróżnieniem genetycznym między populacjami. Po sukcesie, jaki odniósł projekt do tej pory, zespół badawczy planuje zagłębić się w podstawy genetyczne ADHD i innych pokrewnych zaburzeń psychicznych, zwłaszcza występujących u populacji rdzennych. Z perspektywy społecznej, ten projekt badawczy powinien ogólnie poprawić wyniki w nauce dzieci z populacji autochtonicznych.