polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-18

RESEARCH TRAINING FOR GOOD EUROPEAN GROUND WATER RESOURCES

Zamiana zanieczyszczonej wody w wodę nadającą się do użycia

Wzmożone szkolenia z zakresu zarządzania zasobami zanieczyszczonej wody w Europie pomogą uzyskać społecznościom dostęp do czystszej wody i podnieść ich standard życia.

Unia Europejska wprowadziła przepisy chroniące i promujące zrównoważone wykorzystanie zasobów wód gruntowych, ale pomimo tych działań około 750 tys. punktów ujęcia wody jest skażonych różnymi substancjami, od tych pochodzenia organicznego po zanieczyszczenia rozpuszczalnikami chlorowanymi. Jednym z rozwiązań jest zastosowanie procesów wykorzystujących mikroorganizmy, które mogą pomagać w ochronie wód gruntowych i poprawić zarządzanie jej zasobami. W ramach projektu finansowanego ze środków UE o nazwie "Szkolenie badawcze w zakresie europejskich zasobów wody gruntowej nadającej się do użycia" (Goodwater) przeszkolono nowe pokolenie naukowców i inżynierów ochrony środowiska w zakresie aspektów mikrobiologicznych, chemicznych, hydrogeologicznych oraz stabilnych izotopów. W ramach tego projektu uznani specjaliści zajmujący się wodami gruntowymi z UE współpracowali w celu opracowania zaawansowanej platformy szkoleniowej składającej się z warsztatów, letnich kursów, programów badawczych i wymiany pracowników laboratoryjnych. W inicjatywie tej brały również udział zainteresowane strony reprezentujące rząd i przemysł w celu włączenia do cyklu szkolenia aspektów społeczno-gospodarczych. Aby osiągnąć założone cele w ramach projektu Goodwater stworzono sztuczny modelowy system warstwy wodonośnej umożliwiający studentom i kursantom dokładne zbadanie postępowania zanieczyszczenia warstwy wodonośnej. Uczestnicy programu mieli możliwość zbadania procesów wykorzystujących mikroorganizmy od poziomu DNA i m-RNA do poziomu białka i opracowania protokołów mających na celu skuteczną analizę procesów uzdatniania. Zespół uczestników projektu opracował i przeprowadził próby kwalifikacyjne dotyczące konkretnych tlenowych i beztlenowych genów degradujących w celu zbadania procesów naprawy na poziomie cząsteczkowym. Oprócz badań laboratoryjnych uczestnicy uzyskali możliwość badania procesów naprawy tych związków bezpośrednio w środowisku. To podstawowe szkolenie z zakresu skażenia wód gruntowych pomoże w lepszym zarządzaniu zasobami wody oraz podniesieniu standardu życia w wielu rejonach Europy.