polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-25

Towards new diagnostic standards - Development of a Protein Based Diagnostic Assay and of a Novel Anti-Abortion Drug Target (PIBF)

Diagnozowanie w przypadku komplikacji ciążowych lub raka

Europejscy naukowcy, w oparciu o swoje poprzednie odkrycie czynnika blokującego indukowanego przez progesteron (PIBF), opracowali próbę diagnostyczną, która mogłaby zostać wykorzystana do wykrywania komplikacji ciążowych lub raka.

PIBF to naturalne białko niezbędne do utrzymania zdrowej ciąży. Poziomy PIBF w moczu i krwi zdrowej kobiety podnoszą się w czasie ciąży i gwałtownie spadają w czasie porodu. Wcześniejsze badania wykazały, że poziomy PIBF u kobiet z komplikacjami ciążowymi były znacznie niższe oraz że PIBF blokuje reakcję autoimmunologiczną, która normalnie prowadzi do zabicia gwałtownie rozwijającej się tkanki, takiej jak płód. Co zaskakujące, wysokie poziomy PIBF zaobserwowano w komórkach rakowych, co sugerowałoby, że stanowi to ważny marker w ich wykrywaniu. W ramach finansowanego przez UE projektu PIBF planowano opracowanie nowoczesnych oznaczeń testowych do diagnozowania nowotworów złośliwych, monitorowania terapii przeciwnowotworowej i diagnozowania ryzyka poronienia. Naukowcy opracowali i dokonali walidacji testu immunoenzymatycznego (ELISA) do pomiaru białka PIBF w płynach biologicznych. Choć test wykazywał się ograniczoną czułością i precyzja z powodu różnorodności biologicznej testowanego białka, charakteryzowała go wysoka powtarzalność, czyniąc go doskonałym do testów wewnątrzlaboratoryjnych. Wyprodukowano także odczynniki klasy GMP do stosowania wraz z testem w warunkach klinicznych. Badania prowadzone na próbkach klinicznych potwierdziły potencjalną rolę PIBF w określonych przypadkach patologicznych ciąży oraz podwyższoną ekspresję PIBF u pacjentów chorujących na określone odmiany raka. Jednak, podobnie jak w przypadku innych dostępnych na rynku testów markerów nowotworowych, sam test ELISA PIBF nie zapewnił dostatecznej specyficzności i czułości, by mógł być stosowany jako samodzielna przesiewowa metoda diagnostyczna. Niemniej jednak twórcy tego zestawu są pełni nadziei, że w połączeniu z innymi testami diagnostycznymi, ich próba przyczyni się do podwyższenia standardów diagnozowania przypadków patologicznej ciąży i złośliwych nowotworów.