polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-06-25

Functional genomics of complex regulatory networks from yeast to human: cross-talk of sterol homeostasis and drug metabolism

Nowe geny docelowe dla leków w leczeniu hiperlipidemii

Wysokie poziomy lipidów i lipoprotein w krwi człowieka zwiększają ryzyko występowania chorób układu sercowo-naczyniowego. Europejskim naukowcom, poszukującym potencjalnych genów dla leków, udało się wyjaśnić mechanizm kryjący się za tą nieprawidłowością.

Hiperlipidemia jest wynikiem wyjątkowo wysokich poziomów lipidów lub lipoprotein we krwi. Zwykle spowodowana jest przyczynami genetycznymi lub innymi, jak cukrzyca. Nieprawidłowości w poziomie lipidów i lipoprotein są powszechne u ogółu populacji i są uznawane za czynnik ryzyka występowania chorób układu sercowo-naczyniowego w wyniku ich wpływu na miażdżycę tętnic. Europejscy naukowcy połączyli siły w ramach projektu Steroltalk finansowanego przez UE i opracowali wspólną strategię na rzecz odkrywania nowych genów docelowych dla leków w leczeniu hiperlipidemii. W tym celu wykorzystano narzędzia genomiki funkcjonalnej, organizmy modelowe i modelowanie in silico, aby odkryć potencjalne komórki docelowe i nowe leki. Co więcej, odkryto i oceniono możliwe interakcje międzylekowe. Zespół projektu Steroltalk opracował nowe narzędzia i metody badań w zakresie genomiki funkcjonalnej nad lekami hipolipidemicznymi. Środki te obejmowały ludzkie i mysie mikromacierze, szereg różnych nowych przeciwciał przeciw najważniejszym enzymom w syntezie cholesterolu oraz zrekombinowane szczepy drożdży, które wywołują nadmierną ekspresję ludzkich enzymów. W ramach projektu Steroltalk opracowano model in silico, używany do prognozowania działania nowych leków hipolipidemicznych. Ten model dynamiczny pozwolił zweryfikować działanie zarówno znanych, jak i nowych potencjalnych leków. Wyniki przyniosły cenne informacje na temat wielopoziomowej reakcji homeostazy cholesterolu na leki znane (statyny) i oceniane. Co więcej, wspomagana bio-informatycznie konstrukcja sieci regulacyjnych pozwoliła zidentyfikować nowy transkrypcyjny regulator syntezy cholesterolu. Funkcja tego białka została eksperymentalnie dowiedziona i stanowi potencjalny cel dla przyszłych metod terapeutycznych. Wykorzystano i zoptymalizowano nowoczesne podejścia w zakresie proteomiki w celu identyfikacji nowych głównych czynników zaangażowanych w odpowiednie sieci regulacyjne. Tego typu sieci obejmują syntezę cholesterolu i inne ścieżki metaboliczne. Zespół projektu Steroltalk stworzył bazę danych, by umożliwić rozpowszechnianie protokołów, próbek i danych w obrębie konsorcjum. Co istotne, narzędzie i zasoby wygenerowane przez Steroltalk będą aktywnie użytkowane, udoskonalane i utrzymywane przez koordynujący Uniwersytet w Lublanie w Słowenii. Baza danych będzie początkowo ogólnodostępna dla wszystkich partnerów projektu Steroltalk, natomiast po pierwszym roku użytkowania koszty zostaną podzielone na wszystkich użytkowników. W projekcie Steroltalk opracowano niezliczoną liczbę narzędzi, metod, procedur i odczynników, które są dostępne społeczności naukowej i ułatwiają dalsze badania w tej dziedzinie. Znaczna ilość informacji i zasobów przyczyni się do wzbogacenia badań na temat syntezy cholesterolu i sieci metabolizmu leków z myślą o zapobieganiu i leczeniu hiperlipidemii.