European Commission logo print header

A New Hybrid Solution for the Propane/Propylene Separation: the Gas-Phase Simulated Moving Bed PP Splitter

Sprawniejszy odzysk propylenu

Finansowani ze środków UE naukowcy podjęli transatlantycką współpracę w celu opracowania technik inżynieryjnych procesów chemicznych. Niedroga i energooszczędna technologia umożliwi czysty odzysk jednego z najważniejszych przemysłowych chemicznych produktów przejściowych.

Propylen, palny gaz węglowodorowy, to główny chemiczny produkt przejściowy. Stosowany jest jako element różnych produktów chemicznych i tworzyw sztucznych. Kriogeniczna destylacja służąca separacji mieszanek propanu/propylenu jest jednym z najbardziej energochłonnych procesów w przemyśle petrochemicznym. Przeprowadzono wiele badań, by znaleźć alternatywę. Wśród najbardziej obiecujących technologii znajduje się symulacja przemieszczenia złoża (SMB) do rozdzielania mieszanin gazowych. W przeciwieństwie do innych badanych procesów aparatura SMB daje wysokie poziomy odzysku propylenu o dużej czystości przy znacznie niższym zużyciu energii. Jednak konieczne są dalsze badania, aby udowodnić jej przemysłową konkurencyjność. Laboratorium Separacji i Inżynierii Reakcji na portugalskim Uniwersytecie w Porto (LSRE-FEUP) było integralnym uczestnikiem właściwych badań wstępnych. W celu ukończenia prac naukowcy z laboratorium nawiązali współpracę z jedną z najważniejszych grup zajmujących się projektowaniem, symulacją i optymalizacją procesów chemicznych z MIT w Stanach Zjednoczonych. W ramach finansowanego ze środków UE projektu GPSMB-PPSPLITTER naukowcy przeprowadzili symulację całego procesu, optymalizując go poprzez opracowanie nowych procedur i rozwiązań oraz prowadzenie pełnej analizy finansowej i ekonomicznej. W rezultacie badacze projektu GPSMB-PPSPLITTER stworzyli solidne procedury numeryczne do optymalizacji i oceny destylacji konwencjonalnej oraz destylacji z rekompresją pary. Naukowcy opracowali także nowy proces syntezy cukrów z zastosowaniem reaktora SMB. Wyniki projektu mogą prowadzić do znaczących postępów w dziedzinie technologii SMB oraz weryfikacji jej ekonomicznej przydatności w razie wykorzystania do zrównoważonej, energooszczędnej separacji propanu/propylenu.