polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-23

CORDIS Express: bioróżnorodność – nasze naturalne bogactwo

Jesteśmy uzależnieni od różnorodności biologicznej – inaczej bioróżnorodoności – która zapewnia nam żywność, energię, surowce, powietrze i wodę nieodzowną żywym organizmom.To nasze ubezpieczenie na życie, które daje nam schronienie i leki, łagodzi...

Mimo iż nieuznawana przez rynki, bioróżnorodność jest także naszym naturalnym kapitałem, świadcząc usługi ekosystemowe leżące u podstaw naszej gospodarki. Jednak różnorodność biologiczna na świecie kurczy się, często w następstwie działalności człowieka.Utrata gatunków następuje obecnie od 100 do 1 000 razy szybciej od tempa naturalnego.Na 8 300 ras zwierząt poznanych na całej planecie, 8% wyginęło, a 22% jest zagrożonych wyginięciem.W Europie niemal 25% europejskich gatunków zwierząt jest zagrożonych wyginięciem i większość ekosystemów jest zdegradowanych. Wraz ze spadkiem bioróżnorodności tracimy potencjał adaptacji ekosystemów do nowych wyzwań, takich jak przyrost ludności czy zmiana klimatu.Zarządzana prawidłowo, bioróżnorodność mogłaby również odegrać kluczową rolę w naszej walce z głodem poprzez zapewnienie zrównoważenia środowiskowego przy jednoczesnym zwiększaniu produkcji żywności. Mimo podjęcia przez UE działań w tym kierunku, w szczególności za pośrednictwem sieci obszarów chronionych Natura 2000, nie udało nam się osiągnąć celu powstrzymania utraty bioróżnorodności do roku 2010. Wiele gatunków i siedlisk nadal ulega znacznemu uszczupleniu. Wysiłki badawcze w tym zakresie mogą pomóc nam zrozumieć wachlarz różnorodności biologicznej, jej ewolucji i ochrony.W programie „Horyzont 2020” znalazły się zachęty do podejmowania prac badawczych i innowacji w tych dziedzinach za pośrednictwem takich obszarów jak:http://ec.europa.eu/programmes/horizon2020/en/h2020-section/climate-action-environment-resource-efficiency-and-raw-materials (Działania w dziedzinie klimatu, środowisko, efektywna gospodarka zasobami i surowce) oraz Biogospodarka. To wydanie CORDIS Express poświęcone jest realizowanym w całej Europie projektom z zakresu różnorodności biologicznej. - Mapowanie rozszerzania siedlisk i ich utraty w czasie - Prawda kryjąca się w bioróżnorodności - Tworzenie polityki ochrony przyrody - Monitorowanie europejskiej bioróżnorodności… z kosmosu - Zbiory z obszaru historii naturalnej i pradawne geny

Belgia