polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2024-05-27

Demographic strategies under climate variation: a study on Arctic and Antarctic seabirds

Zmiany klimatu mają wpływ na arktyczne ptaki

Zmiany klimatu mogą mieć negatywny wpływ na populacje zwierząt i bioróżnorodność, w szczególności u gatunków długowiecznych. Ostatnie badania wykazały wpływ zmiany klimatu na tzw. ptaki polarne, takie jak pingwiny i rissy.

Zwierzęta długowieczne często znajdują się na szczytowych pozycjach łańcucha pokarmowego. Z tego powodu mogą mieć znaczący wpływ na ekosystemy, wzmacniając efekty zmian klimatycznych na inne organizmy. Zrozumienie zależności między zmianami klimatu a genetyką populacyjną pomoże naukowcom lepiej przewidywać i łagodzić skutki zmian klimatycznych w przyszłości. Finansowany ze środków UE projekt "Demographic strategies under climate variation: A study on Arctic and Antarctic seabirds" (EVOLBIRD) ma na celu zbadanie wpływu zmian klimatu na demografię ptaków morskich. Naukowcy z projektu EVOLBIRD odkryli, że u pingwinów królewskich poziom przetrwania osobników dorosłych jest głównym czynnikiem pozwalającym przewidywać wzrost populacji, przy czym przetrwanie osobników młodych również odgrywało kluczową rolę. Dzięki projektowi odkryto też, że w ekstremalnych warunkach środowiskowych wspomniane ptaki rozpoczynają reprodukcję w młodszym wieku. Ponadto naukowcy ustalili, że opaski na płetwy (używane w przeszłości do oznaczania i śledzenie pingwinów królewskich) niekorzystnie wpływają na ich przeżywalność i rozrodczość, poddając w wątpliwość dziesiątki lat badań nad populacją. Do modelowania zmian w populacji pingwinów królewskich naukowcy wykorzystali prognozy Międzyrządowego Zespołu ds. Zmian Klimatu (IPCC). Nawet najbardziej ostrożne przewidywania wykazały, że badana kolonia będzie bliska wymarciu za mniej niż 100 lat. Podobne metody są obecnie wykorzystywane do badania populacji riss na obszarze Morza Barentsa. Projekt przyczynił się pozytywnie do ochrony i przedłużenia gatunku pingwinów królewskich oraz pomógł w zrozumieniu wpływu zmian klimatu na ptaki arktyczne.