polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Nowy system wykrywania Legionelli

Legionella może zakażać systemy chłodzenia. Badanie europejskie opracowało nową metodę zliczania do monitorowania systemów wodnych pod kątem zakażeń bakteryjnych.

Pałeczki Legionella to bakterie Gram-ujemne spotykane w źródłach słodkowodnych, mogące powodować gorączkę Pontiac lub chorobę legionistów – poważne schorzenia wielonarządowe z zapaleniem płuc. Ogromne systemy z gorącą wodą, takie jak wieże schładzające, stanowią idealne środowisko do gwałtownego namnażania pałeczek Legionella, które dostają się do dróg oddechowych w kropelkach wody. Wprawdzie takie czynniki, jak stężenie bakterii w wodzie i wirulencja szczepu, mają prawdopodobnie wpływ na ogniska zakażeń pałeczkami Legionella, lecz skład zakaźnych kropelek nie został poddany wnikliwym badaniom. Szereg doniesień wskazuje, że pierwotniaki naturalnie obecne w wodzie sprzyjają wzrostowi bakterii Legionella lub tworzeniu pęcherzyków je zawierających. Finansowany przez UE projekt "Methods for quantification of free protozea vesicles containing legionella in a water environment" (VESICOUNT) miał za zadanie wyizolować i scharakteryzować pęcherzyki, które wydzielają zakażone bakteriami Legionella pierwotniaki, takie jak ameby. Naukowcom udało się zidentyfikować 11 różnych typów struktur przypominających pęcherzyki i opracować protokoły ich charakteryzowania. Ustanowiono jednoczesne hodowle najpopularniej występujących w środowisku ameb i szczepów bakterii Legionella pneumophila genetycznie zmodyfikowanych aby świeciły na zielono, co ułatwia wykrywanie. Oprócz pęcherzyków zawierających żywe bakterie naukowcy zidentyfikowali również struktury, które przypominały pozostałości błon komórkowych i zawierały zlepki bakterii Legionella. Wykonano pomiary trwające ponad cztery miesiące i w ośrodku przemysłowym zawierającym dwa różne obwody wież chłodniczych. Dane wskazują, że powyżej 13˚C pierwotniaki były zdolne do wnikania do systemów wodnych i określono pewne parametry systemu, które wspomagały ich wzrost. Prace projektu VESICOUNT umożliwiły zidentyfikowanie i scharakteryzowanie elementów uwalnianych w przypadku współistnienia pierwotniaków z bakteriami Legionella w systemach wodnych. Opracowane w projekcie metody mogą znaleźć zastosowanie w monitorowaniu jakości systemów wodnych.