Wiadomości

Article available in the folowing languages:

Pomyslne zakonczenie siedmioletniej podrozy Huygensa na Tytana

Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) świętuje jeden z największych sukcesów w swojej historii - bezpieczne lądowanie 14 stycznia próbnika Huygens na Tytanie - największym księżycu Saturna. Potwierdzenia, że Huygens przetrwał opadanie przez mglistą atmosferę Tytana dostarczył słaby, ale niedwuznaczny sygnał z próbnika, który dotarł do radioteleskopu Green Bank w Zachodniej Wirginii (USA). Kiedy Huygens zaczął przesyłać pierwsze szczegółowe zdjęcia z Tytana, które musiały najpierw przemierzyć 1.5 miliarda kilometrów pustej przestrzeni kosmicznej, naukowcy w Europejskim Centrum Operacji Kosmicznych w Darmstadt w Niemczech mogli wreszcie uczcić powodzenie. Jean-Pierre Lebreton, kierownik misji Huygensa Europejskiej Agencji Kosmicznej powiedział: 'Wszyscy naukowcy zaangażowani w projekt Huygens są zachwyceni. Warto było tak długo czekać.' Dr Lebreton i jego współpracownicy mieli nadzieję, że sonda po wylądowaniu będzie nadawać dane przez co najmniej trzy minuty. Faktycznie przyrządy działały przez ponad trzy godziny. Lebreton powiedział: 'Tytan dał nam już dużo więcej niż się spodziewaliśmy'. Po zapoznaniu się z pierwszymi zapierającymi dech zdjęciami Tytana, naukowcy opisują, że powierzchnia księżyca pokryta jest kanałami odpływowymi i kanionami, które wpadają do czegoś, co wydaje się być wielkim oceanem ciemnej, smolistej substancji. Zdjęcia kolorowe ujawniły, że powierzchnia Tytana jest jasnopomarańczowa, a niebo mandarynkowe. Wydaje się, że na zdjęciach można rozróżnić linię brzegową oraz koryto rzeki, którą kiedyś wypełniała płynna substancja i co może być brzegiem mgły metanowej okrywającej krajobraz. Dr Lebreton ujawnił: 'Jasne jest, że powierzchnia była miękka. Najlepszym porównaniem, jakie mogę wymyślić jest deser 'crčme brűlée' z kożuchem na wierzchu, pod którym jest bardziej miękkie wnętrze. Wiemy też, że w momencie uderzenia przy dotknięciu gorącej rurki jednego z przyrządów wyparowało trochę metanu.' Jednym z głównych powodów wysłania Huygensa na Tytana jest nadzieja naukowców, że księżyc ten może dostarczyć wskazówki co do warunków chemicznych i procesów, które poprzedzały życie na ziemi. Naukowcy mają też nadzieję, że dzięki danym z Huygensa i z wybudowanej przez Amerykanów sondy Cassini, która dostarczyła Huygensa na Tytana, uda im się po raz pierwszy zrozumieć największy księżyc Saturna. Misja Cassini-Huygens jest wynikiem współpracy pomiędzy ESA, NASA oraz Włoską Agencją Kosmiczną (ASI). W sumie nad projektem wartym 2.5 miliarda euro pracowało 10,000 ludzi, łącznie z naukowcami z 19 różnych krajów. Administrator NASA - Sean O'Keefe wyraził uznanie dla sukcesu Huygensa: 'Opadanie przez atmosferę Tytana aż do jego powierzchni okazało się idealne. Gratulujemy ESA spektakularnego sukcesu. Jesteśmy dumni z zespołów Cassini-Huygens, które przyczyniły się do tego zwycięstwa zarówno na polu inżynierii, jak i nauki. Doceniamy oddanie i wsparcie ze strony naszych międzynarodowych partnerów.' Ekstatyczną atmosferę wśród 250 naukowców i techników w ośrodku kontroli misji w Darmstadt najlepiej podsumował dyrektor naukowy ESA - David Southwood: 'Bogowie uśmiechnęli się do nas'.