polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-01

Dunscy badacze zywnosci proponuja priorytety dla 7. PR podkreslajac znaczenie nanonauki

Zdaniem przedstawicieli duńskiego Ośrodka Zaawansowanych Badań nad Żywnością (LMC), skupiającego wszystkie duńskie instytucje zajmujące się nauką o żywności, priorytet tematyczny siódmego programu ramowego (7. PR) poświęcony nauce o żywności powinien być skoncentrowany na sześciu obszarach. Obszarami wymienionymi przez LMC są: - podstawowa wiedza o żywności i paszach w perspektywie inteligentnych innowacji, - biologia systemów w badaniach nad żywnością, - odnowa biologiczna w sektorze żywności/produkcji biologicznej, - rozwój technologii, - nutrigenomika, - innowacje pobudzane potrzebami konsumenta i przekazywanie informacji o żywności. LMC uważa, że skoncentrowanie się na tych dziedzinach wymusiłoby zastosowanie podejścia interdyscyplinarnego i kompleksowego. Przedstawiciele ośrodka dodają, że do każdego z priorytetowych obszarów powinny zostać włączone potencjalne zagrożenia, zagadnienia zdrowotne, ochrona środowiska i kwestie etyczne. Duńscy badacze żywności uważają, że ich aktualna pozycja umożliwia im uczestnictwo w międzynarodowych projektach, w następstwie opracowanej prognozy rozwoju naukowo-technicznego w zakresie nanonauki w Danii. Przedsięwzięcie to nie tylko doprowadziło do sformułowania zaleceń dotyczących znacznego zwiększenia finansowania, ale również do ustalenia siedmiu priorytetowych obszarów badań. LMC uważa, że cztery z nich mają związek z nauką o żywności: materiały biokompatybilne, nanoczujniki i nanoautomatyka strumieniowa, elektronika tworzyw sztucznych i nanomateriały o nowych właściwościach funkcjonalnych. Trzy pozostałe obszary zakwalifikowane do finansowania z krajowego budżetu badawczego to: nanomedycyna i dozowanie leków, nanooptyka i nanofotonika oraz nanokataliza i technologie wodorowe. Przedstawiciele LMC podkreślają, że "rozwój nanotechnologii w dziedzinie żywności jest nadal w początkującym stadium, i jak dotąd ma charakter rozproszony". Uważają oni jednakże, że znajomość biotechnologii stwarza ogromne możliwości dokonania przełomowych odkryć naukowych. Na przykład, wykorzystując nanotechnologię można badać wzajemne oddziaływanie między żywą tkanką i żywymi organizmami a materiałami syntetycznymi. Mogłoby to doprowadzić do opracowania powierzchni, które przyciągają bądź odpychają pewne cząsteczki lub komórki, na przykład bakterie, co miałoby duże znaczenie w produkcji żywności. Jak podkreślono w LMC, nanotechnologia ma również potencjalne zastosowania w przemyśle spożywczym związane ze składnikami pożywienia. Dalsze badania umożliwiłyby produkcję żywności o określonych właściwościach, uznanych za ważne z perspektywy zdrowia, konsystencji produktów, ich bezpieczeństwa i wyglądu. Inne możliwości obejmują: inteligentne materiały opakowaniowe, pozwalające na monitorowanie stanu produktów podczas transportu lub na półkach sklepowych, oraz biologiczne techniki pakowania. Na zakończenie przedstawiciele LMC podkreślają, że rozwój wymienionych powyżej osiągnięć zależy od współpracy w dziedzinie fizyki, chemii, materiałoznawstwa, biologii, biologii molekularnej i medycyny.

Dania