polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-01

Ku europejskiej strategii dotyczacej fizyki czastek elementarnych

Europejska Organizacja Badań Jądrowych (CERN), zaniepokojona faktem, że długi horyzont czasowy eksperymentów dotyczących fizyki cząstek elementarnych oraz złożoność związanych z tym programów badawczych hamują postęp w dziedzinie fizyki cząstek elementarnych, opracuje w imieniu Europy strategię dotyczącą tego obszaru. Fizyka cząstek elementarnych bada podstawowe części składowe materii oraz siły natury. Im więcej wiadomo na temat struktury wszechświata materialnego, tym bardziej oczywiste staje się przeświadczenie, że pozostaje jeszcze więcej rzeczy, które należy poznać: biorąc pod uwagę ostatnie odkrycia, naukowcy są pewni, że zwykła materia odpowiada zaledwie czterem procentom energii występującej we wszechświecie. Nowe programy przygotowywane są po to, aby zgłębić tę nową dziedzinę, pojąć jej naturę oraz zrozumieć, jak ma się ona do tego, co wiadome i dobrze znane. Nowe badania zajmują się fizyką cząstek elementarnych w wielu wymiarach, od sub-jądrowego do kosmologicznego i obejmują działalność od studiów teoretycznych do wielkich przedsięwzięć eksperymentalnych wymagających współpracy na wszystkich kontynentach. Te nowe badania prowadzą do rosnącego zapotrzebowania na kosztowne infrastruktury badawcze. Strategia zajmie się gamą dziedzin, łącznie z fizyką wymagającą i niewymagającą wykorzystania akceleratora cząstek, badaniami nad nowymi technologiami dotyczącymi akceleratorów i detektorów. Będzie również dotyczyła sposobów propagowania zharmonizowanego udziału Europy w projektach międzynarodowych, zachęcania do transferu wiedzy, sprzyjania rosnącej współpracy w Europie oraz zwiększania popularności fizyki cząstek elementarnych w Europie. CERN stoi na stanowisku, że obowiązkiem zarówno środowiska naukowego jak i władz państwowych jest przystąpienie do otwartej debaty na temat priorytetów; organizacja ta postanowiła, że, ze względu na złożoność inicjatyw, ze wspólnymi wyzwaniami można byłoby lepiej się uporać poprzez stworzenie kompleksowej strategii europejskiej i określenie związanych z nią priorytetów. Ponadto, przy finansowaniu, projektowaniu, budowaniu i eksploatowaniu tak wielu obiektów i urządzeń nowej generacji w ramach współpracy na skalę światową, konieczne jest zapewnienie spójności omawianej strategii europejskiej ze strategiami dotyczącymi tych obszarów, pojawiającymi się w obu Amerykach i w Azji. CERN przyjęła w tym procesie tradycyjną rolę organizacji międzynarodowej, zapewniającej forum, które pozwala na osiąganie porozumienia pomiędzy rządami w sprawie zagadnień, w przypadku których spójność międzynarodowa jest wskazana. Powołano grupę strategiczną, która przedstawi projekt dokumentu podczas posiedzenia rady w lipcu 2006 r. Obecnie członkami CERN są następujące kraje: Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Dania, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Niemcy, Norwegia, Polska, Portugalia, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Węgry, Włochy i Wielka Brytania. Federacja Rosyjska, Indie, Izrael, Japonia, Stany Zjednoczone, Turcja, Komisja Europejska i UNESCO mają status obserwatora.