polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Budowa Ekstremalnie Dużego Teleskopu posuwa się krok naprzód

Budowa europejskiego Ekstremalnie Dużego Teleskopu (ELT) posunęła się krok naprzód dzięki utworzeniu biura projektu, które ma realizować przedsięwzięcie. Średnica głównego lustra ELT będzie wynosić od 30 do 62 metrów, a budowa urządzenia ma kosztować około 750 milionów euro. Budowę można rozpocząć już w 2010 r., a naukowcy mogliby rozpocząć użytkowanie urządzenia po około sześciu latach od jej rozpoczęcia. Choć lustro nie zostanie ukończone w tym terminie, będą jednak gotowe niektóre jego segmenty. Urządzenie będzie znacznie większe od obecnego teleskopu VLT o wielkości 8,2 m, należącego do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO), umiejscowionego w Chile. ELT będzie również większy od planowanego amerykańskiego teleskopu, które średnica ma wynosić 30 metrów. - Uważamy, że budowa Ekstremalnie Dużego Teleskopu jest niezbędna z punktu widzenia utrzymywania konkurencyjności środowiska astronomów w państwach członkowskich ESO. Zdaniem dyrektora generalnego ESO, Catherine Cesarsky, ten cel może zostać osiągnięty terminowo poprzez ścisłą współpracę ESO i wspomnianego środowiska. Główną rolę w analizowaniu opcji odgrywały badania projektowe ELT, finansowane w ramach sekcji "Infrastruktury" szóstego programu ramowego UE (6. PR). W projekcie bierze udział 30 partnerów z Europy, Izraela i Australii, a funkcję koordynatora pełni ESO. Projekt uzyskał 8,4 miliona euro z Komisji Europejskiej - około jedną trzecią kosztów badania, a pozostałą kwotę zapewniły inne zaangażowane instytucje. Badanie ma decydujące znaczenie, jeśli chodzi o określenie projektowych "warunków naukowych". Warunki naukowe obejmują szeroki zakres tematów, począwszy od systemu słonecznego do najdalszych, dających się zaobserwować obiektów na krańcach widzialnego Wszechświata. Na przykład, ELT może umożliwić astronomom obserwację planet w układach pozasłonecznych, populacji ciał niebieskich we Wszechświecie, budowę galaktyk oraz pierwszych obiektów, a także struktury re-jonizacji we Wszechświecie. Wstępny projekt zostanie przedstawiony Radzie ESO pod koniec 2006 r.