polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Komitet ds. etyki CNRS publikuje zalecenia w sprawie nanotechnologii

Komitet ds. etyki Francuskiego Narodowego Centrum Badań Naukowych (CNRS) opublikował opinię zawierającą osiem zaleceń w sprawie etycznych implikacji nanonauk i nanotechnologii. Osiem zaleceń obejmuje rozpoczęcie debaty z naukowcami, decydentami i opinią publiczną, zwiększanie wiedzy naukowców na temat etycznego wymiaru ich pracy oraz tworzenie miniprzewodników na temat etycznych konsekwencji nanonauk. Według Komitetu (COMETS) potencjał nanonauki w szerokim spektrum dziedzin, począwszy od energetyki i środowiska, skończywszy na włókiennictwie i medycynie, oznacza, że ich rozwój powinien być analizowany pod kątem ryzyka i bezpieczeństwa - badacze i organizacje promujące nanotechnologie nie mogą ignorować potencjalnego oddziaływania społecznego. Celem zaleceń jest nie tyle rozwinięcie etycznie poprawnych badań, z serią norm i zakazów, lecz przeciwnie - rozwinięcie nadzoru etycznego poprzez zestaw działań mających sprzyjać etycznemu myśleniu o wartościach, środkach i celach badań naukowych. COMETS wierzy w "odpowiedzialny rozwój" nanotechnologii i chciałby pomóc swoim naukowcom i partnerom w znalezieniu złotego środka pomiędzy swobodą prowadzenia badań a odpowiedzialnością badacza przed społeczeństwem. Komitet uważa też, że nadal wielu naukowców nie zna etycznych konsekwencji swojej pracy i dlatego chciałby zwiększyć ich świadomość związaną z tymi zagadnieniami poprzez debatę i edukację. Z powyższych przyczyn COMETS sformułował osiem następujących zaleceń: 1. Rozpocząć debatę obejmującą wszystkie strony zainteresowane rozwojem programu badawczego: naukowców, decydentów i opinię publiczną. 2. Edukować naukowców na temat etyki prowadzonych przez nich badań na kilku szczeblach kariery. 3. Stworzyć miniprzewodniki na temat etyki dla naukowców w oparciu o aktualne badania. 4. Uruchomić "przestrzenie etyki" w ośrodkach badawczych, gdzie naukowcy, inżynierowie i technicy mogliby włączyć się w debatę z badaczami z zakresu nauk humanistycznych i społecznych. 5. Pobudzać zainteresowanie badaczy z zakresu nauk humanistycznych i społecznych nanonaukami i nanotechnologiami. 6a. Przygotować procedury na wypadek konfliktu interesów z przemysłem. 6b. Zapewnić przejrzystość pod względem źródeł finansowania i, jeśli to możliwe, wyników wspólnych projektów CNRS i przemysłu. 7. W sferze public relations: - przedstawiać oczekiwane szanse nanonauk i nanotechnologii bez ukrywania potencjalnych ryzyk; - podkreślać korzyści dla społeczeństwa, powody traktowania nanonauk priorytetowo i, jeśli to możliwe, nie ograniczać ich jedynie do korzyści gospodarczych i przemysłowych; - mieć odwagę uwzględniać długoterminowe konsekwencje nanonauk. 8. Powołać podmioty, w których mógłby odbywać się dialog i debata publiczna na szczeblu lokalnym, krajowym, europejskim i międzynarodowym. COMETS jest organem konsultacyjnym złożonym z 12 członków - naukowców i inżynierów z różnych dziedzin oraz członków zarządu CNRS. Powołany w 1994 r. Komitet rozwija myśl o zagadnieniach etycznych wydobytych na światło dzienne przez naukę, formułuje zalecenia i zamierza edukować naukowców.