Wiadomości

Article available in the folowing languages:

"Własna marihuana mózgu" reguluje rozwój mózgu, wykazują badania

Według najnowszych badań cząsteczki wytwarzane przez nasz własny mózg, podobne do aktywnego składnika konopi indyjskich, odgrywają kluczową rolę w rozwoju mózgu. Konkluzje te podsuwają wyjaśnienie, w jaki sposób palenie marihuany w czasie ciąży może wpływać na rozwijający się mózg płodu. W badaniu, częściowo sfinansowanym z budżetu szóstego programu ramowego (6. PR) UE, uczestniczyli naukowcy z całego świata, a jego wyniki opublikowano w ostatnim wydaniu czasopisma "Science". Nasza zdolność do myślenia, poruszania się, zapamiętywania i okazywania uczuć jest uzależniona od prawidłowego połączenia setek miliardów naszych komórek mózgowych. Połączenia te formują się w stosunkowo krótkim czasie, kiedy przebywamy jeszcze w łonie matki. W najnowszym badaniu uczeni przyjrzeli się roli kannabinoidów endogennych, "własnej marihuany mózgu", w jego rozwoju. Cząsteczki te, produkowane w naturalny sposób w mózgu, łączą się z receptorem kannabinoidowym CB1 komórki nerwowej, podobnie jak tetahydrokannabinol (THC), aktywny składnik konopi indyjskich. Obecnie naukowcy wykazali, że endogenne kannabinoidy są w znacznej mierze odpowiedzialne za prawidłowe kształtowanie się połączeń między komórkami nerwowymi w czasie rozwoju płodowego. Prowadzą one długie "ramiona" (aksony) komórek nerwowych, by utworzyć odpowiednie połączenia. Badacze zaznaczają, że palenie marihuany w czasie ciąży może zaburzać ten proces. - Poza identyfikacją fundamentalnego mechanizmu w rozwoju mózgu, nasze wyniki mogą rzucić nowe światło na identyfikację zmian cząsteczkowych w mózgach osób, które za pośrednictwem matki zostały prenatalnie poddane działaniu marihuany - powiedział kierujący badaniami dr Tibor Harkany z Instytutu Karolinska w Szwecji. - Ma to wydźwięk społeczny, biorąc pod uwagę stale rosnące spożycie w naszym społeczeństwie marihuany, najpopularniejszego narkotyku. Wcześniejsze badania wykazały, że dzieci matek palących marihuanę w czasie ciąży znajdują się w grupie zwiększonego ryzyka występowania deficytów poznawczych, zaburzeń koncentracji, nadruchliwości i trudności z interakcjami społecznymi.

Szwecja