polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-02

Naukowcy identyfikują cząsteczkę odpowiedzialną za odkładanie tłuszczu i wydzielanie insuliny

Naukowcy ze szwedzkiego Karolinska Institutet zidentyfikowali cząsteczkę, która odgrywa kluczową rolę w regulacji tkanki tłuszczowej oraz wydzielania insuliny przez trzustkę. Prezentujące wyniki badań dwa artykuły opublikowano w internecie na stronach czasopisma "Proceedings of the National Academy of Sciences" (PNAS). Obydwie prace dotyczą cząsteczki receptorowej ALK7. ALK7 występuje w organach regulujących przemianę materii, w trzustce, tkance tłuszczowej, jelitach i mózgu. Funkcje fizjologiczne tej cząsteczki nie są jednak zbyt dobrze znane. W ramach pierwszego badania zespół pod kierownictwem Carlosa Ibáñeza badał myszy, u których wyłączono gen odpowiedzialny za wytwarzanie ALK7. U zwierząt tych stwierdzono nieprawidłowo wysoki poziom insuliny we krwi. Z biegiem czasu prowadziło to do obniżenia wrażliwości organizmu na insulinę, osłabienia tolerancji glukozy oraz stłuszczenia wątroby, zaburzenia, w przypadku którego w wątrobie odkładają się ogromne ilości tłuszczu. W ramach drugiego badania naukowcy analizowali związek między ALK7 a czynnikiem wzrostu GDF3. Badania ukazały, że będące na diecie wysokotłuszczowej myszy pozbawione ALK7 odkładały mniej tłuszczu i mniej przybierały na wadze w porównaniu z innymi myszami, mimo że zjadały taką samą ilość pokarmu. Naukowcy odkryli także, że GDF3 może wysyłać sygnały poprzez receptor ALK7, a myszy pozbawione GDF3 reagowały na dietę wysokotłuszczową w taki sam sposób, jak myszy pozbawione ALK7. "Wyniki te pokazują, że brak ALK7 lub GDF3 poprawia bilans energetyczny w organizmie w przypadku spożywania wysokokalorycznego pokarmu" - wyjaśnia prof. Ibáñez, który kierował także drugim badaniem. Dokonane przez naukowców odkrycie ma istotne znaczenie dla opracowania nowych sposobów leczenia cukrzycy i otyłości. "W testach ze zwierzętami wykazaliśmy, że usunięcie receptora ALK7 poprawia wydzielanie insuliny przez komórki beta w trzustce, zmniejszając jednocześnie odkładanie się tłuszczu w przypadku spożywania pokarmu wysokokalorycznego" - stwierdza prof. Ibáñez. "Dobrze znane związki między cukrzycą a otyłością powodują, że nasze łączne ustalenia są szczególnie ekscytujące". Badania finansowane były częściowo przez UE ze środków grantu Marie Curie.

Szwecja