European Commission logo print header

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Naukowcy finansowani ze środków unijnych opracowują nowatorski i oszczędny test krwi na zapalenie wątroby typu C

Międzynarodowy zespół naukowców opracował nowy, dokładny i przystępny test krwi na zapalenie wątroby typu C, który stanowi ogromny przełom w kontroli nad rozprzestrzenianiem się tego niebezpiecznego wirusa. Procedura, opisana w czasopiśmie PLoS Medicine, jest w części owocem projektu RiViGene (Katalog genomiczny, markery kryminalistyczne oraz ocena potencjalnych celów terapii i szczepień w zakresie wirusów związanych z przestępstwami biologicznymi i terroryzmem), sfinansowanego z tematu "Wspieranie polityk" Szóstego Programu Ramowego (6PR) UE. Około 170 milionów ludzi na świecie jest zarażonych wirusem zapalenia wątroby typu C (HCV), który powoduje marskość wątroby (bliznowacenie) i raka wątroby. Wirus rozprzestrzenia się zwykle przez kontakt z krwią zarażonej osoby, na przykład w następstwie transfuzji nieprzebadanej krwi lub używania nieodpowiednio wysterylizowanych narzędzi medycznych. Co roku zarażonych zostaje kolejnych 3 do 4 milionów osób. Leczenie jest nie tylko kosztowne, ale często również nieskuteczne. W bogatych krajach krew dawców jest rutynowo badana na obecność HCV za pomocą opatentowanego testu pod nazwą próba RT-PCR. Test wykrywa niewielkie ilość RNA (kwasu rybonukleinowego) HCV, który umożliwia wirusowi replikację i wygląda jak część jego genomu o nazwie 5'-NCR. W uboższych krajach badanie to jest poza zasięgiem większości laboratoriów. Cena testu może sięgać ponad 100 USD (77 EUR), z czego 10 USD przeznaczonych jest tylko na same opłaty licencyjne. Ponadto skuteczność testu zmienia się w zależności od szczepu (lub genotypu) wirusa, które są różne w poszczególnych regionach geograficznych. Aby ograniczyć rozprzestrzenianie się HCV, kluczowe znaczenie ma rutynowe badanie krwi przeznaczonej do transfuzji w krajach rozwijających się, gdzie test musi być zarówno skuteczny, jak i w dostępnej cenie. W ramach ostatnich badań, naukowcy szukali nowego sposobu identyfikowania różnych szczepów wirusa na podstawie około 600 próbek krwi z Wlk. Brytanii, Niemiec, Brazylii, Singapuru i Południowej Afryki. Według naukowców badania przesiewowe na obecność wszystkich głównych szczepów są ważne dla każdego z nas. "W Azji na przykład często znajdujemy odmienne wirusy zapalenia wątroby typu C" - powiedział dr Jan Felix Drexler z Uniwersytetu w Bonn. "W przypadku kiedy turysta zaraża się w Tajlandii, a następnie oddaje krew w Niemczech, musimy być w stanie bezbłędnie zdiagnozować próbki krwi." Naukowcy stwierdzili, że badanie innej części genomu HCV, tj. elementu 3'-X-tail, pozwala precyzyjnie identyfikować niskie stężenie RNA wirusa w dużej grupie próbek, jak również jest w stanie określić ilość RNA wirusa w próbkach. To oznacza, że skuteczność ich testu jest taka sama, a być może wyższa, od wykorzystywanych obecnie testów komercyjnych. "Osiągnęliśmy co najmniej taką czułość jak dwie najlepsze standardowe procedury" - zauważył profesor Christian Drosten z Uniwersytetu w Bonn, dodając że "Sprawdza się to w przypadku wszystkich typów wirusów". Dr Drexler zauważył, że "Byłby to znaczący przełom w zapobieganiu rozprzestrzenianiu się choroby. Transfuzje są przecież jej głównym źródłem." Protokół wykorzystany w teście X-tail jest wydajny, stabilny, skuteczny i ogólnie dostępny - dzięki takim cechom może stanowić szansę na poprawę bezpieczeństwa krwi w krajach rozwijających się poprzez zapewnienie tanich i skutecznych testów, alternatywnych w stosunku do chronionych prawami patentowymi testów HCV. Rzeczywiście nowy test został już zastosowany z powodzeniem do pomiaru wartości wiremii w próbkach krwi 127 pacjentów w brazylijskim laboratorium, przy kosztach stanowiących ułamek kwoty, jaką trzeba było normalnie zapłacić. Takie pomiary są ważne ze względu na monitorowanie skuteczności leczenia i obniżania jego kosztów. "Każdemu kto chce użyć testu możemy również dostarczyć odczynniki kontrolne" - powiedział dr Drexler. Dla porównania, producenci komercyjni nie ujawniają dokładnej specyfikacji swoich testów. W ramach projektu RiviGene, który zakończył się w 2008 r., badano sekwencje genomu wirusów ważnych ze względów bezpieczeństwa, aby opracować proste i niezawodne metody identyfikacji wszystkich sygnatur genetycznych wirusów. Zgromadzony przez konsorcjum zbiór danych genotypowych wykorzystywany jest do badania funkcjonalnych aspektów biologii wirusa.

Brazylia, Niemcy, Singapur, Zjednoczone Królestwo, Republika Południowej Afryki