polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Naukowcy odkryli nowy pierwiastek układu okresowego

Międzynarodowa Unia Chemii Czystej i Stosowanej (IUPAC) oficjalnie uznała pierwiastek 112, nowo odkryty przez naukowców z GSI Helmholzzentrum für Schwerionenforschung (Instytut Badań Ciężkich Jonów im. Helmholtza, GSI) w Darmstadt, Niemcy. Propozycja nowej, oficjalnej nazwy pierwiastka będzie oceniona pod koniec 2009 r. przez IUPAC, światowy autorytet w kwestiach związanych z naukami chemicznymi. Profesor Sigurd Hofmann kierował zespołem, który odkrył najcięższy element układu okresowego - pierwiastek 112 - około 227 razy cięższy od wodoru. "Jesteśmy bardzo zadowoleni, że szósty pierwiastek - a przez to wszystkie pierwiastki odkryte w GSI w ciągu ostatnich 30 lat - został oficjalnie uznany" - komentuje profesor Hofmann. "Przez kolejnych kilka tygodni naukowcy z zespołu, który odkrył nowy pierwiastek, będą debatować nad jego nazwą." W sumie 21 naukowców z Finlandii, Niemiec, Rosji i Słowacji wzięło udział w doświadczeniach poświęconych nowemu pierwiastkowi. Dzięki wykorzystaniu akceleratora ciężkich jonów w GSI, głównego instrumentu badawczego w tym centrum, międzynarodowemu zespołowi profesora Hofmanna udało się stworzyć pierwszy atom pierwiastka 112 w 1996 r. Zaledwie sześć lat później zespół był w stanie stworzyć kolejny atom. Na poparcie doświadczeń z GSI, naukowcy z Instytutu Badań Innowacyjnych RIKEN w Japonii również przeprowadzili eksperymenty i stworzyli kolejne atomy pierwiastka 112. Ich praca stanowi wyraźne potwierdzenie odkrycia dokonanego przez zespół Hofmanna. Wytworzenie atomów pierwiastka 112 było możliwe, ponieważ zespół przyspieszył naładowane atomy cynku (tj. jony cynku) za pomocą 120-metrowego akceleratora cząstek i "wystrzelił" je w ołowiany cel. Według naukowców, jądro nowego pierwiastka zostało utworzone w czasie syntezy jądrowej cynku z jadrami ołowiu. Nazwali go pierwiastkiem 112, ponieważ jego tak zwana liczba atomowa, która jest sumą liczb atomowych dwóch wyjściowych pierwiastków, wynosi właśnie 112. Cynk ma liczbę atomową 30, a ołów 82. Liczba atomowa równia się liczbie protonów w jądrze atomu. Neutrony zlokalizowane w jądrze nie mają wpływu na klasyfikację pierwiastka - według naukowców. Właściwości chemiczne nowego pierwiastka determinuje faktycznie 112 elektronów krążących wokół jądra. Akcelerator GSI wykorzystywany jest w doświadczeniach od 1981 r. i naukowcy pracujący w centrum odkryli już sześć pierwiastków chemicznych o liczbach atomowych od 107 do 112. Oficjalne nazwy pierwiastków to 107 Bohr, 108 Has, 109 Meitner, 110 Darmsztad oraz 111 Roentgen.