polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Badania pokazują, że powietrze jest przesycone grzybami

Zarówno ilość jak i różnorodność grzybów unoszących się w powietrzu jest znacznie większa niż dotychczas sądzono - jak wskazują wyniki nowych badań niemieckich, które zostały opublikowane w Proceedings of the National Academy of Sciences (PNAS). Według nich, przy każdym oddechu wdychamy od 1 do 10 zarodników grzybów. Odkrycia mają ogromne znaczenie, ponieważ grzyby wywołują alergie, są przyczyną chorób ludzi i zwierząt oraz niszczą rośliny. Zarodniki grzybów biorą również udział w tworzeniu się chmur. Naukowcy wiedzą już od pewnego czasu, że grzyby stanowią znaczną część malutkich cząstek unoszących się w powietrzu zarówno na obszarach miejskich jak i w środowisku naturalnym, takim jak las deszczowy. Jednakże do tej pory różnorodność grzybów obecnych w powietrzu nie została udokumentowana. W ramach ostatnich badań naukowcy zbierali przez okres jednego roku próbki cienko i gruboziarnistych cząstek materii unoszącej się w powietrzu. Następnie zidentyfikowali na podstawie analizy DNA gatunki grzybów znajdujące się w próbkach. "Do wyłowienia różnych gatunków z genetycznej zupy naszych próbek wykorzystaliśmy coś w rodzaju haczyka genetycznego" - wyjaśnia Janine Fröhlich z Instytutu Chemii im. Maxa Plancka i z Uniwersytetu Jana Gutenberga w Moguncji, Niemcy. "Jednakże w odróżnieniu od wcześniejszych badań wykorzystaliśmy wiele różnych przynęt na różne gatunki grzybów. Dzięki temu byliśmy w stanie zidentyfikować znacznie większą część obecnych gatunków. Ponadto zebraliśmy i przeanalizowaliśmy próbki z całego roku, co dało nam znacznie szerzej zakrojone i konkretniejsze dane niż poprzednie badania." Naukowcy byli w stanie zidentyfikować kilkaset gatunków grzybów w zebranych próbkach. W każdym metrze sześciennym powietrza znajduje się średnio od 1.000 do 10.000 zarodników grzybów. "Człowiek wdycha codziennie od 10.000 do 20.000 litrów powietrza, a w każdym wdechu znajduje się od 1 do 10 zarodników" - zauważa Viviane Després z Uniwersytetu Jana Gutenberga. "Nasze dane pokazują, że różnorodność zarodników obecnych w powietrzu [...] jest znacznie większa niż wskazywały wyniki poprzednich badań" - podsumowują naukowcy. "Informacje na temat różnorodności i obfitości grzybów obecnych w powietrzu oraz innych bioaerozoli są istotne dla wielu dziedzin badań takich jak biogeologia, klimatologia i ekologia, medycyna i weterynaria, higiena przemysłowa i środowiskowa, rolnictwo, bioinżynieria i bezpieczeństwo." "Jesteśmy zainteresowani liczbą zarodników grzybów w powietrzu z trzech powodów" - wyjaśnia Ulrich Pöschl z Instytutu Chemii im. Maxa Plancka, który kierował badaniami. "Po pierwsze, możemy wykorzystać zarodniki do badania czy ekosystemy ulegają zmianom z powodu zmian klimatu. Po drugie, zarodniki grzybów odgrywają istotną rolę w wywoływaniu alergii oraz chorób ludzi, roślin i zwierząt a także przyczyniają się do uszkadzania roślin." Ponadto zarodniki grzybów mogą pomagać w wywoływaniu opadów - dodał. "Zarodniki grzybów i inne bioaerozole mogą służyć za jądro kondensacji i krystalizacji dla kropel wody i kryształków lodu oraz przyczyniać się do tworzenia się chmur, mgieł i opadów" - zauważa. Dalsze badania liczby i właściwości zarodników grzybów w powietrzu mogą dopomóc w pogłębieniu naszej wiedzy na temat tych procesów w systemie klimatycznym. "Interakcje są tak złożone, że ciągle odkrywamy nowe procesy i czynniki, które należy uwzględnić" - stwierdza dr Pöschl wypowiadając się na temat związków między grzybami, biosferą i klimatem.