polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Badania rzucają światło na sposób działania naturalnych komórek zabijających

Europejscy naukowcy odkryli, w jaki sposób naturalne komórki zabijające układu immunologicznego stwierdzają, czy dana komórka jest chora i powinna zostać zniszczona, czy też jest zdrowa i może być pozostawiona. Odkrycia, opisane w czasopiśmie PLoS (Public Library of Science) Biology, mogą przyczynić się do opracowania nowych sposobów nasilenia aktywności tych komórek i leczenia chorób. Naturalnymi komórkami zabijającymi (NK) są leukocyty, które - w ilości ponad 1.000 NK w jednej kropli krwi - odgrywają zasadniczą rolę w układzie immunologicznym organizmu. Komórki NK patrolują organizm, zabezpieczając pierwszą linię obrony przez nowotworami oraz infekcjami wirusowymi i bakteryjnymi. Po przyczepieniu się do chorej komórki, komórki NK kierują w stronę celu toksyczne granulki. Jednakże podczas podróży przez organizm komórki NK raz po raz przyczepiają się także do zupełnie zdrowych komórek, a następnie odczepiają się i ruszają w dalszą drogę, pozostawiając zdrowe komórki w nienaruszonym stanie. Do tej pory nie było wiadomo, w jaki sposób komórki NK stwierdzają, czy komórka jest zdrowa czy nie. W ramach ostatnich badań naukowcy z Francji, Holandii, Niemiec i Wlk. Brytanii wykorzystali ultraszybką mikroskopię do obserwowania procesu decyzyjnego komórek NK. Ich badania wykazały, że kluczowe znaczenie w tym procesie ma interakcja między białkami na powierzchni komórki NK a białkami na powierzchni sprawdzanej komórki. "Naukowcy wiedzą już od dawna, że białka na powierzchni naturalnych komórek zabijających biorą udział w udzielaniu odpowiedzi na pytanie zabić czy nie, niemniej nie było wiadomo, w jaki sposób te molekularne wskazówki podlegają translacji na prawidłową odpowiedź" - komentuje profesor Dan Davis z Imperial College w Londynie, Wlk. Brytania. "Nasze badania pokazały, że dane zbierane przez receptory powierzchniowe informują naturalne komórki zabijające, czy zatrzymać patrol i zacząć zabijać, czy też odsunąć się szybko i bez szkody w poszukiwaniu innego celu." Każda komórka NK ma dwa typy receptorów na swojej powierzchni: "aktywatory", które jak sama nazwa wskazuje włączają reakcję "zabić" oraz inhibitory, które wyłączają mechanizm zabijania. Kiedy komórka NK przyczepia się do komórki nowotworowej lub zainfekowanej, uruchamia się duża liczba aktywatorów. Wówczas komórka NK rozpościera się na powierzchni komórki docelowej, stale monitorując przy tym poziom sygnałów aktywujących i hamujących. Jeżeli sygnały aktywujące nadal będą dominować, komórka NK przytrzyma komórkę docelową i w końcu ją zabije. Dla porównania, zdrowe komórki wchodzą w interakcję z większą liczbą inhibitorów niż receptorów aktywujących, w wyniku czego dominuje sygnał "wyłączyć" i komórka NK wypuszcza niezwłocznie komórkę, po czym wraca do polowania na chore komórki. "Zważywszy na fakt, że komórki NK odgrywają tak istotną rolę w reakcji naszego układu immunologicznego na nowotwory i choroby, stosunkowo niewiele wiadomo na temat ich sposobu działania - w jaki sposób pracują i wchodzą w interakcje z komórkami, które spotykają w organizmie" - podsumowuje dr Fiona Culley, również z Imperial College w Londynie i naczelny autor artykułu. "Ostatnie badania znacznie pogłębiają naszą wiedzę na temat sposobu, w jaki naturalne komórki zabijające rozróżniają między zdrowymi a chorymi komórkami."

Niemcy, Francja, Niderlandy, Zjednoczone Królestwo