polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-06

Gen powiązany ze zwiększoną wagą urodzeniową bydła

Naukowcy z Niemiec i Japonii zidentyfikowali mechanizm genetyczny u bydła, który jest powiązany ze znacznymi różnicami w rozwoju prenatalnym. Odkrycie pozwoli hodowcom i naukowcom lepiej poznać powody nieprawidłowo dużego wzrostu płodu, co stanowi poważny problem w hodowli bydła. Wyniki badań zostały opublikowane w czasopiśmie Genetics wydawanego przez Genetics Society of America. Odkrycie stanowi dorobek wspólnej inicjatywy podjętej przez pięć instytutów z Niemiec i Japonii: Instytut Biologii Zwierząt Gospodarskich im. Leibniza (FBN), Helmholtz Zentrum München, Politechnikę Monachijską, Instytut Genetyki Zwierząt Shirakawa oraz Instytut Rozwoju Hodowli Bydła Prefektury Kagoshima. Badania stanowią część długofalowego projektu badawczego SEGFAM (Segregacja rodzin) zajmującego się rozwojem i laktacją bydła. Zespół odkrył wariant genetyczny genu NCAPG (Niesynonimiczny polimorfizm w I kompleksie kondensyn nie-SMC, podjednostki G) na chromosomie 6 bydła. Jeden z odkrytych wariantów NCAPG był istotnie powiązany z rozwojem płodu w macicy. Dr Christa Kühn z FBN wyjaśnia, że z perspektywy ewolucyjnej wariant w genie NCAPG wydaje się raczej młody. "Niemniej jest już obecny u wielu ras. Funkcja genu u ssaków jest zasadniczo nieznana, niemniej wedle opisów ma on brać udział w podziale komórek u niższych organizmów takich jak muszka owocowa" - stwierdza dr Kühn. Badania objęły ponad 700 sztuk bydła rasy Charolais i Holstein (odpowiednio mięsne i mleczne), które znacznie różnią się od siebie pod względem rozwoju płodu. Pierwsze pokolenie potomstwa (F1) powstało w wyniku sztucznego zapłodnienia i transferu embriona. Następnie przyszło drugie pokolenie potomstwa (F2) w wyniku kojarzenia bydła F1. Podstawowym zadaniem stojącym przed zespołem było określenie wariancji genetycznej istotnej dla wysokiej wagi ciała cielęcia w macicy. W wyniku badań okazało się, że hodowcy bydła mogą nie być w stanie wykryć wariantu genetycznego na podstawie tradycyjnego testu genetycznego. To z kolei pomoże przedsiębiorcom zająć się przyszłą selekcją bydła w celu zmniejszenia liczby przypadków cieląt o wysokiej wadze urodzeniowej. W ramach wielu badań odkryto, że poporodowe życie ssaka po dużym wzroście prenatalnym może być problematyczne. Co więcej zwiększona waga urodzeniowa cielęcia często prowadzi do utrudnionego porodu, a nawet urodzenia martwego płodu. Poznanie mechanizmu tego wzrostu od dawna stanowi cel przedsiębiorców, w tym interesariuszy zajmujących się ochroną zdrowia zwierząt i ich hodowlą. W ramach raportu z ostatnich badań autorzy wyjaśniają, że lepsze poznanie czynników kontrolujących wzrost płodu "wspomoże sztuczne rozmnażanie i tradycyjną hodowlę zwierząt, jak również przyczyni się do pogłębienia wiedzy na temat ścieżek regulujących rozwój płodowy". Zidentyfikowano dwa kierunki przyszłych badań nad genem NCAPG u bydła: potencjalny test genetyczny oraz mechanizmy funkcjonalne genu.

Niemcy, Japonia