polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Naukowcy rzucają światło na aktywność insuliny

Brytyjsko-czeski zespół naukowców odkrył sposób interakcji pomiędzy insuliną a komórkami organizmu człowieka. Odkrycia opublikowane w czasopiśmie Proceedings of the National Academy of Science (PNAS) mogą okazać się silnym impulsem dla naukowców, którzy mają nadzieję opracować realne sposoby walki z cukrzycą typu 1. Człowiek potrzebuje insuliny, kluczowego hormonu białkowego regulującego poziom cukru we krwi, który ma wpływ na metabolizm tłuszczów i białek. Insulina jest szczególnie ważna w leczeniu cukrzycy - zaburzenia, które dotyka około 25 milionów osób w Europie. Według danych Międzynarodowej Federacji Diabetologicznej (IDF) liczba Europejczyków chorych na cukrzycę zwiększy się do 29 milionów w 2025 r. Na froncie globalnym powszechny brak dostępu do insuliny i środków dla diabetyków w krajach rozwijających się zwiększa zagrożenie cukrzycą, zwłaszcza w subsaharyjskiej Afryce, gdzie wiele osób zbyt szybko i zbyt wcześnie ulega chorobie. Do tej pory wiedza naukowców na temat strukturalnego zachowania insuliny opierała się na nieczynnych i multimetrycznych stanach. Wyniki ostatnich badań rzucają nowe światło na sposób, w jaki insulina przechodzi ze stanu nieczynnego do czynnego. Odkrycia pokazują, jak insulina łączy się z receptorami insulinowymi na komórkach. Naukowcy z Laboratorium Biologii Strukturalnej w York przy Uniwersytecie York, Wlk. Brytania, wraz z kolegami z Instytutu Chemii Organicznej i Biochemii Czeskiej Akademii Nauk opracowali i przeprowadzili analizę szeregu super czynnych insulin i odkryli wspólne cechy, które są wiązane z prawdopodobną strukturą molekularną insuliny człowieka w stanie czynnym w organizmie. "Struktura nieczynnych form insuliny i receptora insulinowego jest dosyć dobrze znana, niemniej udokumentowanie sposobu ich interakcji okazało się być poważnym wyzwaniem naukowym" - wyjaśnia dr Marek Brzozowski z Laboratorium Biologii Strukturalnej w York. "Pogłębienie naszej wiedzy na temat tej interakcji stanowi klucz do opracowania znacznie bardziej zaawansowanych sposobów leczenia cukrzycy typu 1, a te badania stanowią ważny krok naprzód." Naukowcy powiedzieli, że wyniki ich badań mogą być wykorzystane do opracowania terapii insulinowych, które nie tylko będzie można lepiej kontrolować, ale także podawać pacjentom bez konieczności zastrzyków. Prace badawcze były finansowane z grantów udzielonych przez czeskie Ministerstwo Edukacji, Młodzieży i Sportu, Agencję Grantową Akademii Nauk oraz brytyjską Radę Badań Biologicznych i Biotechnologicznych.

Czechy, Zjednoczone Królestwo