polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-07

Archeolodzy tropią pojawienie się człowieka współczesnego

Nowe odkrycia dokonane w trakcie prowadzenia prac wykopaliskowych w Hiszpanii wywołały w środowisku paleontologów i archeologów ożywioną dyskusję na temat czasu wyginięcia neandertalczyków i pojawienia się istot ludzkich podobnych pod względem anatomicznym do człowieka współczesnego. Badania opublikowane w czasopiśmie Journal of Human Evolution zostały przeprowadzone przez zespół Centrum Badań Archeologicznych Prehistorycznego Dziedzictwa uczelni Universitat Autònoma de Barcelona. Wskazują, że zmiana nastąpiła 32-34 tys. lat temu. Wspierają również hipotezę, że obydwa gatunki nigdy nie współistniały ani nie zachodziły pomiędzy nimi żadne interakcje. Archeolodzy prowadzili badania na stanowisku wykopaliskowym o nazwie Cova Gran w południowo-wschodnich Pirenejach w Katalonii. Miejsce to było zamieszkiwane zarówno przez neandertalczyków, jak i człowieka współczesnego w różnych okresach historycznych. Cova Gran rozpościera się na przestrzeni 2500 metrów kwadratowych i stanowi prawdziwą osobliwość dla archeologów. Wykopaliska typu przejściowego posiadają decydujące znaczenie dla paleontologów i archeologów, ponieważ umożliwiają prześledzenie rozwoju gatunków człowieka. Zespół badawczy prowadził prace na dużej części terenu Cova Gran, co umożliwiło odtworzenie sposobu życia poprzednich mieszkańców. Odkryto wiele wyjątkowo dobrze zachowanych materiałów, w tym narzędzi, pochodzących z okresu paleolitu środkowego (od 300 do 30 tys. lat temu) oraz paleolitu górnego (od 40 do 10 tys. lat temu). Umożliwiło to określenie sposobu wytwarzania tych narzędzi. Na podstawie różnic w budowie narzędzi uznano, że narzędzia były wykonane przez różne gatunki. Uzyskane dzięki datowaniu izotopem węgla 14 (C14) wyniki badań prowadzonych w Cova Gran wykazały, że obszar był zamieszkiwany przez różne gatunki człowieka, w tym neandertalczyków oraz człowieka współczesnego w różnych okresach prehistorycznych. Styl życia tych gatunków był zbieżny w wielu aspektach: polowanie, zbieractwo, wytwarzanie narzędzi oraz wykorzystywanie ognia. Jednak w życiu codziennym gatunki te wykorzystywały różne metody i materiały. Proces datowania C14 wykazał, że pozostałości pochodzą sprzed 32-34 tys. lat, czyli okresu, który jest przyjmowany za czas wyginięcia neandertalczyków i zastąpienia ich przez ludzi współczesnych. Potwierdzają to dowody uzyskane w trakcie prac wykopaliskowych prowadzonych w innych europejskich lokalizacjach. Podczas tych prac uzyskano podobne wyniki potwierdzające, że pomiędzy oboma gatunkami nie zachodziły żadne interakcje, chociaż zamieszkiwały one ten sam obszar w okresie 40-30 tys. lat temu określanym mianem okresu przejściowego pomiędzy paleolitem środkowym a górnym. Do pozostałych znalezisk dokonanych w Cova Gran zaliczają się perforowane muszle ślimaków morskich. Ozdoby te oznaczają obecność zdolności poznawczych w okresie paleolitu środkowego. Dotychczas nie znaleziono podobnych dowodów. Poza udzieleniem wskazówek na temat struktur społecznych i tożsamości gatunku Homo sapiens perforowane muszle mówią także o tym, że reprezentanci tego gatunku często się przemieszczali oraz tworzyli sieci społeczne, w ramach których następował obieg tych przedmiotów.