polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Kronika potężnej burzy na Saturnie na zdjęciach z sondy Cassini

Choć i na Ziemi gwałtowne burze mogą od czasu do czasu siać spustoszenie, to jednak nasz glob nie doświadcza tego co Saturn - przez planetę przetoczyło się pasmo burz trwające 200 dni. Największy od ponad 20 lat, rekordowy sezon burzowy został uchwycony na zdjęciach i filmach animowanych przez sondę Cassini w czasie misji Cassini-Huygens, która odkrywa tajemnice znanej planety opasanej pierścieniami. Zdjęcia i animacje o jaskrawych kolorach zawierają zapis narodzin burzy, rozciągającej się na około 15.000 kilometrów z północy na południe. Oprócz wykonania początkowych zdjęć, sonda Cassini wykryła również aktywność elektryczną burzy dzięki wykorzystaniu instrumentu odbierającego fale radiowe i plazmowe. Na podstawie tych informacji naukowcy z Europy i USA odkryli, że aktywność elektryczna była burzą konwekcyjną. Choć faza konwekcyjna osiągnęła kulminację w czerwcu tego roku, atmosfera planety nadal jest przepełniona niestabilnymi chmurami. Ostatnia burza takich rozmiarów nawiedziła Saturn w 1903 r. i trwała wówczas 150 dni. "Burza na Saturnie bardziej przypomina wulkan niż ziemski system pogodowy" - wyjaśnia Andrew Ingersoll z Kalifornijskiego Instytutu Technologii w USA, członek zespołu ds. obrazowania sondy Cassini. "Zanim burza wybuchnie, narasta przez wiele lat ciśnienie. Zagadka polega na tym, że nie ma skały, które mogłaby się oprzeć temu ciśnieniu i opóźnić erupcję o tak wiele lat." Setki zdjęć burzy wykonanych przez sondę Cassini zostanie posegregowanych w ramach misji "Obserwacja burzy na Saturnie" zespołu ds. obrazowania. Zdjęcia są wykorzystywane do oceny burzy obok innych zaplanowanych obserwacji Saturna lub jego pierścieni i księżyców. Naukowcy mogą ustalić na podstawie tych najnowszych zdjęć subtelne zmiany na planecie, które poprzedziły tworzenie się burzy i rzucić nowe światło na jej rozwój. Zdjęcia i animacje dostarczają również informacji na temat prędkości wiatru i wysokości, na jakich zachodzą zmiany - jak donoszą naukowcy. Burza po raz pierwszy pojawiła się około 35° szerokości północnej Saturna, by całkowicie ogarnąć planetę, rozciągając się na obszarze 5 mld kilometrów kwadratowych. "Ta nowa burza jest całkowicie odmiennym typem bestii w porównaniu do tego, co dotychczas obserwowaliśmy na Saturnie za pośrednictwem sondy Cassini" - mówi Kunio Sayanagi z Uniwersytetu Kalifornijskiego w Los Angeles, USA, również członek zespołu ds. obrazowania. "Fakt, że takie wybuchy są epizodyczne i występują na Saturnie mniej więcej co 20 - 30 lat mówi nam coś o głębokim wnętrzu planety, tylko nie odkryliśmy jeszcze, co to jest." Więcej nowych i ekscytujących wiadomości może do nas dotrzeć z tego rejonu w przyszłości. Naukowcy zamierzają pracować nad tą kampanią przez kolejne sześć lat. Kierownik zespołu ds. obrazowania sondy Cassini, Carolyn Porco, naukowiec z Space Science Institute w USA powiedziała: "Siedem lat korzystania z takich możliwości już sprawiły, że sonda Cassini jest jedną z najwydajniejszych naukowo misji planetarnych kiedykolwiek wyniesionych w kosmos." Wspólnie w ramach misji Cassini-Huygens pracują Narodowa Agencja Aeronautyki i Przestrzeni Kosmicznej (NASA), Europejska Agencja Kosmiczna (ESA) i Włoska Agencja Kosmiczna (ASI).Więcej informacji: Cassini: http://www.nasa.gov/mission_pages/cassini/main/index.html Europejska Agencja Kosmiczna (ESA): http://www.esa.int/esaCP/index.html NASA: http://www.nasa.gov/home/index.html

Włochy, Stany Zjednoczone