polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-09

Bezdomne gatunki morskie? Winna zmiana klimatu

Nowe badania międzynarodowe sugerują, że rosnące temperatury wpłyną na siedliska roślin i zwierząt, przy czym kilka z nich będzie zmuszonych do opuszczenia swojej okolicy w poszukiwaniu nowych środowisk, a niektóre gatunki nie będą miały gdzie się podziać. Opublikowane w czasopiśmie Science wyniki badań wskazują, że trudno będzie nadążyć gatunkom morskim za zmianami. Naukowcy pracujący pod kierunkiem Szkockiego Stowarzyszenia Nauk o Morzu przy Szkockim Instytucie Morskim w Wlk. Brytanii porównali zmiany temperatury na lądzie i w morzu ze wszystkich regionów w latach 1960 - 2009. Dane umożliwiły naukowcom postawienie prognozy dotyczącej tempa, w jakim populacje gatunków lądowych i morskich będą zmuszone do przenoszenia się, aby radzić sobie ze zmieniającymi się temperaturami. Uzyskane wyniki pokazują, że nie ma znaczącej różnicy między tempem przemieszczania się w środowiskach. "W następstwie wzrostu temperatury rośliny i zwierzęta, które potrzebują chłodniejszego środowiska, przenoszą się do nowych regionów" - wyjaśnia dr Mike Burrows ze Szkockiego Stowarzyszenia Nauk o Morzu. "Ląd ogrzewa się trzy razy szybciej niż ocean, zatem można byłoby się spodziewać trzy razy większego tempa przemieszczania się gatunków na lądzie, ale tak się nie dzieje. Jeżeli temperatura na lądzie staje się zbyt wysoka dla niektórych gatunków, mogą się one przenieść na teren wyżej położony, gdzie temperatury są zwykle niższe. Takiej możliwości nie ma wiele gatunków morskich, które żyją na powierzchni oceanu lub w jej pobliżu. Kiedy temperatury wzrosną, takie gatunki jak ryby będą w stanie przenieść się na większe głębokości w poszukiwaniu preferowanych przez siebie chłodniejszych środowisk - ale inne gatunki, takie jak rośliny morskie czy wolno poruszające się koralowce, będą musiały przemieścić się dalej, aby znaleźć odpowiednie siedliska, a jeżeli nie znajdą się dla nich chłodniejsze stanowiska mogą znaleźć się w pułapce." Dr John Bruno z Uniwersytetu Północnej Karoliny w USA również przyznaje, że znacznie trudniej będzie gatunkom morskim nadążyć za zmianami klimatu. "Utknięcie w ocieplającym się środowisku może spowodować obniżenie rozwoju, reprodukcji i przeżywalności istotnych pod względem ekologicznym i ekonomicznym organizmów morskich, takich jak ryby, koralowce czy ptaki morskie" - wskazuje dr Bruno, współautor raportu z badań. Wyniki badań rzucają również światło na wahania temperatury powierzchni morza w granicach bardzo niewielkiego regionu. Przemieszczanie się gatunków jest wywoływane również przez takie wahania. Na przykład wiosenne temperatury morza pojawiają się około pięć dni wcześniej na dekadę na wybrzeżu wschodnim, podczas gdy nie odnotowano zmiany na wybrzeżu zachodnim. "Obszary, z których gatunki będą musiały się najszybciej przenieść, aby nadążyć za zmianami klimatu, to ważne gorące punkty bioróżnorodności, takie jak trójkąt koralowy w Azji Południowo-Wschodniej" - mówi dr Burrows. "Nasze badania mogą pomóc działaczom ruchu na rzecz ochrony przyrody przygotować się na zmiany i chronić przyszłe siedliska koralowców." Wkład w badania wnieśli naukowcy z Australii, Danii, Hiszpanii, Kanady, Niemiec, RPA, USA i Wlk. Brytanii.Więcej informacji: Szkockie Stowarzyszenie Nauk o Morzu: http://www.smi.ac.uk/ Science: http://www.sciencemag.org/

Australia, Kanada, Niemcy, Dania, Hiszpania, Zjednoczone Królestwo, Stany Zjednoczone, Republika Południowej Afryki