polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Czerwona Księga IUCN wskazuje na płazy jako najbardziej zagrożone

Najnowsza Czerwona Księga Międzynarodowej Unii Ochrony Przyrody i Jej Zasobów (IUCN) ujawnia, że populacje płazów na świecie dziesiątkowane są przez niezliczone czynniki. Ich liczba maleje szybciej niż innych grup fauny, bowiem ponad 30% wszystkich gatunków płazów wciągnięto na listę "zagrożonych". Badania, których wyniki zostały zaprezentowane w czasopiśmie Nature, podkreślają że obszary, na których występuje największa liczba gatunków płazów, to tereny najbardziej zagrożone. Prace prowadzone pod kierunkiem Uniwersytetu w Kopenhadze w Danii zgromadziły ekspertów z Danii, Hiszpanii, Portugalii i USA. Profesor Carsten Rahbek z Centrum Makroekologii, Ewolucji i Klimatu (CMEC) przy Uniwersytecie w Kopenhadze wraz z zespołem zidentyfikował rozmaite czynniki, które zagrażają globalnej różnorodności płazów, niemniej zaznaczył, że przestrzenne rozmieszczenie tych zagrożeń i interakcji nie zostało dobrze rozpoznane. Zmiany klimatu, zmiany zagospodarowania gruntów i choroba grzybowa chytridiomycosis to niektóre z poważnych zagrożeń, w obliczu których stają płazy. Naukowcy twierdzą, że największy odsetek gatunków będących pod niekorzystnym wpływem zmian klimatu, co prawdopodobnie stanowi największe zagrożenie, znajduje się w Afryce, północnych częściach Ameryki Południowej i w Andach. Ich dane sugerują również, że spadek liczby płazów prawdopodobnie przyspieszy w XXI w. z powodu wielorakich przyczyn wymierania, które mogą zagrozić ich populacjom bardziej niż dotychczas, jak wskazują analizy jednoprzyczynowe. Autor naczelny, Christian Hof z CMEC, również z Departamentu Bioróżnorodności i Biologii Ewolucyjnej Narodowego Muzeum Nauk Przyrodniczych w Hiszpanii, wraz z kolegami ocenił geograficzne rozmieszczenie tych zagrożeń w powiązaniu z globalnym rozmieszczeniem płazów. "Regiony, w których zmiany klimatu i użytkowania gruntów wywierają największy przewidywany wpływ na płazy mają tendencję do nakładania się" - wyjaśnia dr Hof. "W odróżnieniu od zagrożenia stwarzanego przez chorobę grzybową, która wykazuje niewielki zakres przestrzennego pokrywania się z dwoma innymi zagrożeniami." Według naukowców istnieje większe prawdopodobieństwo, że większość bogatych w gatunki obszarów na świecie będzie narażonych na co najmniej jedno zagrożenie, jeżeli nie na ich większą liczbę, niż w przypadku obszarów o niskiej zasobności w gatunki. "Wyniki naszych badań wskazują, że ponad dwie trzecie gorących punktów bioróżnorodności płazów na świecie znajdzie się prawdopodobnie pod silnym wpływem co najmniej jednego z trzech rozważanych zagrożeń" - mówi Miguel Araújo z Hiszpańskiej Rady Badawczej (CSIC), współautor raportu z badań. Jeżeli chodzi o zaobserwowane nakładanie się czynników ryzyka, zespół sugeruje, że ocena zagrożeń oparta na pojedynczym czynniku będzie przypuszczalnie nadmiernie optymistyczna. "Nasze oceny pokazują, że spadek liczby płazów ulegnie zapewne przyspieszeniu w ciągu kolejnych dekad, gdyż wielorakie czynniki wymierania mogą zagrozić ich populacjom bardziej niż sugerowały to dotychczas analizy jednoprzyczynowe" - wyjaśnia profesor Rahbek. Wypowiadając się na temat odkryć, współautor, Walter Jetz z Uniwersytetu Yale stwierdził: "Zważywszy na fakt, że IUCN już uznała ponad 30% wszystkich gatunków płazów za zagrożone, a wiele rzadkich gatunków nadal jest odkrywanych każdego roku, nasze wyniki podkreślają potrzebę intensyfikacji badań i działań na rzecz ochrony tej wysoce zagrożonej grupy."Więcej informacji: Uniwersytet w Kopenhadze: http://www.ku.dk/english/ Nature: http://www.nature.com/ Czerwona Księga IUCN: http://www.iucnredlist.org/

Dania, Hiszpania, Portugalia, Stany Zjednoczone