polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Nowe dane wskazują, że neandertalczycy wyginęli jeszcze przed pojawieniem się współczesnego człowieka

Nowe międzynarodowe badanie dowodzi, że wyginięcie neandertalczyka w Europie miało miejsce ok. 50 tys. lat temu, czyli na długo przed tym, jak nasi przodkowie z gatunku Homo sapiens zaznaczyli swoją obecność na kontynencie. Zaprezentowane w czasopiśmie Molecular Biology and Evolution wyniki badania przeczą większości teorii przyjmowanych dotąd przez naukowców: stabilna populacja neandertalczyka żyła w Europie na setki tysięcy lat przed przybyciem Homo sapiens. Według badania, po wyginięciu większości neandertalczyków, mała grupa tych osobników ponownie skolonizowała centralną i zachodnią Europę. Tam przetrwali kolejne 10 tys. lat, zanim pojawili się nasi przodkowie. Grupa naukowców pod kierunkiem badaczy z Hiszpanii i Szwecji wykorzystała informacje uzyskane wcześniej na podstawie DNA skamieniałości neandertalczyków znalezionych w północnej Hiszpanii. Według naukowców, zmienność genetyczna europejskich neandertalczyków była bardzo ograniczona w okresie ostatnich 10 tys. lat przed ich wyginięciem. "To, że europejscy neandertalczycy prawie wyginęli, ale następnie częściowo odbudowali populację, oraz że miało to miejsce, zanim weszli w kontakt ze współczesnym człowiekiem, było dla nas ogromnym zaskoczeniem", mówi prof. Love Dalén ze Szwedzkiego Muzeum Historii Naturalnej w Sztokholmie. "Wskazuje to, że neandertalczyk mógł być bardziej wrażliwy na gwałtowne zmiany klimatyczne zachodzące w ostatniej epoce lodowcowej, niż wcześniej uważano". Naukowcy dowodzą, że starsze europejskie skamieniałości neandertalczyków i skamieniałości azjatyckie wykazują większe zróżnicowanie genetyczne, zbliżone poziomem do zróżnicowania charakterystycznego dla gatunków silnie obecnych na danym terenie przez wiele lat. Prof. Anders Götherström z Uniwersytetu w Uppsali w Szwecji tłumaczy: "Stopień zróżnicowania genetycznego u geologicznie starszych neandertalczyków oraz u neandertalczyków azjatyckich był tak samo wysoki jak u współczesnego człowieka jako gatunku, natomiast w przypadku żyjących później europejskich neandertalczyków był nawet niższy niż u współczesnej populacji zamieszkującej Islandię". Naukowcy tłumaczą, że dostępne dane oparte są wyłącznie na poważnie uszkodzonym DNA. Dlatego do analizy trzeba było zastosować zaawansowane metody laboratoryjne i obliczeniowe. W skład zespołu wchodzili także naukowcy z Danii i USA. Jak twierdzą, dopiero po dokładnym zapoznaniu się z wynikami badań zyskali pewność, że dostępne dane genetyczne rzeczywiście przyniosły ważne i wcześniej nieznane informacje na temat historii neandertalczyka. "Tego rodzaju interdyscyplinarne badanie jest niezwykle cenne dla rozwoju badań nad historią naszej ewolucji", wyjaśnia Juan Luis Arsuaga, profesor paleoantropologii z Universidad Complutense de Madrid w Hiszpanii. "DNA prehistorycznych ludzi przyniosło w ostatnich latach wiele nieoczekiwanych odkryć. Kolejne odkrycia mogą być równie fascynujące".Więcej informacji: Molecular Biology and Evolution: http://mbe.oxfordjournals.org/ Szwedzkie Muzeum Historii Naturalnej: http://www.nrm.se/en/frontpage.16_en.html

Hiszpania, Szwecja