polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Badanie podważa teorię o kolebce języka

Większość naukowców uważa, że korzenie ludzkiego języka znajdują się w Afryce, a konkretne w południowo-zachodniej części kontynentu. Nowe badanie przeprowadzone przez Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU) w Niemczech podważa tę teorię, twierdząc, że brak jest wystarczających danych na jej poparcie. Badanie było finansowane ze środków projektu QUANTHISTLING ("Ilościowe modelowanie językoznawstwa historyczno-porównawczego"), który otrzymał grant startowy Europejskiej Rady ds. Badań Naukowych (ERBN) w wysokości 1,93 mln euro w ramach siódmego programu ramowego UE (7PR). Wyniki badania, przedstawione na łamach czasopisma Science, dowodzą, że poszukiwania miejsca, w którym narodził się język, nie zostały jeszcze zakończone. W 2011 r. Quentin Atkinson z Uniwersytetu w Auckland w Nowej Zelandii wysunął hipotezę, że korzenie języka znajdują się w południowo-zachodniej Afryce. Dr Atkinson oparł swoją teorię na analizie porównawczej liczby fonemów występujących w około 500 współczesnych językach. Fonemy są najmniejszymi jednostkami języka, których zadaniem jest różnicowanie elementów znaczeniowych. Występują w językach naturalnych i jest ich bardzo wiele. Nowozelandzki językoznawca odkrył, że największe zróżnicowanie fonemów występuje w językach używanych w południowo-zachodniej Afryce. Wykazał także, że ilość fonemów w języku z reguły maleje wraz ze wzrostem odległości od tego regionu Afryki. Teoria dr. Atkinsona postuluje zjawisko analogiczne do zróżnicowania genów człowieka, które według naukowców maleje w miarę oddalania się od Afryki. Specjaliści określają ten proces mianem "efektu założyciela". Chodzi o to, że populacje opuszczające Afrykę miały znacznie uboższą pulę genetyczną niż grupy, które pozostały na kontynencie. Dr Cysouw i jego współpracownicy z LMU dowiedli jednak, że określenie miejsca pochodzenia języka zależy od danych, jakie uwzględnimy. Zatem ich zdaniem kolebką języka może być Afryka, ale równie dobrze dowolne inne miejsce na Ziemi.Więcej informacji: Europejska Rada ds. Badań Naukowych (ERBN): http://erc.europa.eu/ Ludwig-Maximilians-Universität München (LMU): http://www.en.uni-muenchen.de/index.html