polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Zdaniem astronomów mała asteroida nie rozbije się o Ziemię w 2013 r.

Nowo odkryta asteroida minie Ziemię w 2013 r. zaledwie o włos. Odkryta przez grupę astronomów w połowie lutego, ta mała, pięćdziesięciometrowa asteroida, zwana "2012 DA14", śmignęła obok naszej planety w odległości równej mniej więcej siedmiokrotności dystansu do Księżyca. Naukowcy z Europejskiej Agencji Kosmicznej (ESA) szacują, że asteroida będzie znowu przelatywać w pobliżu Ziemi 15 lutego 2013 r. w odległości około 24.000 kilometrów, czyli bliżej niż większość satelitów komercyjnych. "To bezpieczna odległość, ale wystarczająco nieduża, aby móc zobaczyć asteroidę za pomocą zwykłej lornetki" - mówi dr Detlef Koschny, który kieruje zespołem oceniającym obiekty bliskie Ziemi w biurze programu informacji o sytuacji w przestrzeni kosmicznej ESA. Asteroidę zidentyfikowano dzięki programowi La Sagra Sky Survey w Hiszpanii, na wysokości 1.700 metrów n.p.m. w pobliżu Grenady. Naukowcy twierdzą, że ten obszar jest jednym z najciemniejszych i najmniej zaludnionych miejsc w Europie. "Zważywszy na jej ścieżkę na porannym niebie, jej raczej szybki ruch kątowy, dosyć nikłą i słabnącą jasność oraz orbitę powyżej płaszczyzny orbity ziemskiej, był to śliski cel, który mógł z łatwością umknąć niezauważony w czasie swojej ziemskiej wizyty" - twierdzi Jaime Nomen, jeden z odkrywców z obserwatorium astronomicznego La Sagra. Dzięki wykorzystaniu zautomatyzowanych teleskopów do skanowania nieba, asteroida została odkryta na obszarach, w których zwykle asteroid się nie obserwuje. "Wstępne obliczenia pokazują, że orbita 2012 DA14 jest bardzo podobna do ziemskiej z okresem 366,24 dni, czyli zaledwie o 1 dzień dłuższym od roku ziemskiego, 'wskakując' na trajektorię Ziemi i z niej 'wyskakując' dwa razy w roku" - podkreśla profesor Nomen. Mimo tego, że asteroida w przyszłym roku nie uderzy w Ziemię, astronomowie planują wykorzystać to zbliżenie do przeprowadzenia dalszych badań i rzucenia nowego światła na oddziaływanie grawitacyjne Ziemi i Księżyca na asteroidę. "Chcemy również zaobserwować, jaką orbitę będzie mieć w konsekwencji asteroida po kolejnym bliskim podejściu, aby obliczyć ewentualne przyszłe ryzyko uderzenia" - mówi dr Koschny. Programem La Sagra Sky Survey, który niedawno dołączył do programu SSA ESA, kieruje Observatorio Astronómico de Mallorca. Eksperci twierdzą, że wyniki obserwacji uzyskane dzięki programowi przekazane zostaną do centrum danych o asteroidach, które powstaje obecnie w ESA. Astronomowie i ustawodawcy wykorzystują dane na temat pogody i śmieci kosmicznych, aby pogłębiać wiedzę na temat zagrożeń i oceniać je. Jest to szczególnie istotne w ustalaniu zagrożeń stwarzanych przez zbliżające się asteroidy. Jeżeli chodzi o odkrycie 2012 DA14, dr Koschny stwierdził: "Opracowujemy system zautomatyzowanych teleskopów optycznych, które mogą wykrywać asteroidy takie jak ten, abyśmy byli w stanie je zauważyć co najmniej trzy tygodnie przed najbliższym podejściem do Ziemi." Naukowcy z ESA pracują nad siecią teleskopów o średnicy jednego metra, które umożliwią im wykonanie zdjęć całego nieba w jedną noc.Więcej informacji: Biuro programu informowania o sytuacji w przestrzeni kosmicznej (SSA) ESA: http://www.esa.int/SPECIALS/SSA/index.html