polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Zmiany klimatu pobudzają roślinność tundry arktycznej

Naukowcy z Finlandii odkryli, że zmiany klimatu wpływają na regiony tundry arktycznej poprzez wspomaganie wegetacji. Ich dane sugerują, że ten wzrost może potencjalnie przyspieszyć globalne ocieplenie. Badacze z Fińskiego Instytutu Meteorologicznego wykorzystali obserwacje satelitarne do oceny oddziaływania roślinności na topnienie śniegu, a przez to na albedo powierzchni terenu (tj. zdolność odbijania promieni) w regionach tundry arktycznej. Zespół gromadził potrzebne informacje przez okres 16 lat w miesiącach marzec - czerwiec. "Badania ujawniły, że roślinność w Norwegii zagęściła się" - wyjaśnia Juval Cohen z Fińskiego Instytutu Meteorologicznego. "Za wyjątkiem różnic w roślinności, inne przeważające warunki, takie jak temperatura, opady i promieniowanie słoneczne, były w obydwu krajach niemal takie same. Różnica w topnieniu śniegu między Finlandią a Norwegią wpływa na albedo powierzchni terenu. W okresie topnienia śniegu, albedo było niemal zawsze wyższe w Finlandii". Utrzymywanie gołej tundry, czy nawet ograniczanie wegetacji, spowolniłoby wiosenne topnienie śniegu, zdaniem dr Cohena. "To z kolei mogłoby spowolnić globalne ocieplenie" - stwierdza, komentując odkrycia. Eksperci twierdzą, że globalne ocieplenie od mniej więcej dziesięciu ostatnich lat bardzo zaburza cykl topnienia śniegu, który rozpoczyna się wiosną coraz wcześniej. To wcześniejsze topnienie wpływa również na zdolność odbijania promieni przez obszary lądowe. Naukowcy utrzymują, że albedo obszarów lądowych odgrywa rolę w równoważeniu energii Ziemi, ponieważ decyduje o proporcji promieniowania słonecznego odbijanego i pochłanianego przez powierzchnię. Albedo śniegu jest wyższe w porównaniu do niepokrytego gruntu, gdyż śnieg jest jasny i odbija większość padającego światła słonecznego z powrotem w kosmos. Grunt pozbawiony śniegu jest ciemniejszy, a przez to pochłania większość napływającej energii słonecznej. Zdaniem naukowców, globalne ocieplenie przesunęło linię drzew w kierunku północnym i zintensyfikowało roślinność w regionach tundry arktycznej, bowiem obecnie rośliny są w stanie przetrwać na obszarach, na których było kiedyś dla nich zbyt zimno. Zespół zaobserwował również, że rozwój roślinności w lapońskich regionach tundry znajduje się pod wpływem hodowli reniferów. Piętro roślinne maleje, kiedy zwiększa się wypas reniferów, gdyż zarówno zjadanie, jak i tratowanie roślin ogranicza wegetację. Na zdjęciach satelitarnych widać również wyraźne różnice w piętrach roślinnych po obu stronach płotu oddzielającego tereny wypasu. Naukowcy zmierzyli również różnice w pochłanianiu energii słonecznej w Finlandii i Norwegii w okresie topnienia śniegu. Zgodnie z ich obserwacjami, ilość promieniowania słonecznego pochłoniętego w Norwegii była wyższa niż w Finlandii, co przełożyło się na niższe albedo. "W kwietniu i maju w Norwegii, obszar o powierzchni 100 x 100 kilometrów pochłania około 100.000 teradżuli więcej promieniowania słonecznego niż taki sam obszar w Finlandii" - twierdzą naukowcy. "To wystarczająca ilość energii do stopienia lodowego sześcianu o wymiarach 330 x 1.000 x 1.000 metrów".Więcej informacji: Fiński Instytut Meteorologiczny: http://en.ilmatieteenlaitos.fi/

Finlandia