polski polski
CORDIS - Wyniki badań wspieranych przez UE

Wiadomości
Zawartość zarchiwizowana w dniu 2023-03-16

Europejscy naukowcy zdobywają nowe informacje na temat budowy mitochondriów

Zespół naukowców pod kierunkiem dra Martina van der Laana z Uniwersytetu we Fryburgu (Niemcy) zgromadził nowe i zaawansowane dane dotyczące budowy mitochondriów. Mitochondria są często określane mianem mikroskopijnych elektrowni komórek. Te struktury wielkości bakterii potrafią przekształcać energię zgromadzoną w pożywieniu w energię potrzebną komórce do poruszania się, dzielenia i produkowania substancji, czyli zapewniają jej wszystkie niezbędne funkcje życiowe. Konwersja energii odbywa się w delikatnych jamkach znajdujących się w błonie biologicznej wewnątrz mitochondriów. Wszelkie uszkodzenia tej błony mogą prowadzić do poważnych schorzeń mięśni i ośrodkowego układu nerwowego. Jak twierdzą naukowcy na łamach prestiżowego czasopisma Molecular Biology of the Cell, skomplikowana molekularna maszyna błony wewnętrznej, odkryta przez fryburski zespół w 2011 r., nie tylko odpowiada za tworzenie charakterystycznych struktur w mitochondriach, ale także ewidentnie odgrywa istotną rolę w budowie błony zewnętrznej, otaczającej te organelle. Białkowa maszyna badana przez naukowców ma kluczowe znaczenie dla utrzymywania typowej architektury wewnątrz mitochondriów, przez co nadano jej nazwę "mitochondrialnego systemu organizowania błony wewnętrznej" (Mitochondrial Inner Membrane Organising System, MINOS). Naukowcy z Fryburga oraz ich współpracownicy z Grazu (Austria), Groningen (Holandia) i Warszawy dowodzą, że rola MINOS polegająca na tworzeniu nowej architektury mitochondrialnej jest bardziej wszechstronna niż wcześniej sądzono. We współpracy z Ośrodkiem Badawczym 746 i Klastrem Centrum Doskonałości w dziedzinie Badań nad Sygnałowaniem Biologicznym (BIOSS), dr Maria Bohnert, Lena-Sophie Wenz i Ralf Zerbes odkryli, w jaki sposób MINOS łączy ze sobą odrębne systemy błon mitochondriom. Kompleksy błonowe SAM i TOM odgrywają kluczową rolę w tym procesie. Wykorzystują tunelowe struktury do transportowania białek do mitochondrium, a następnie do umieszczania ich w błonie zewnętrznej. W swoim najnowszym badaniu naukowcy z Fryburga wykazują, że składnik MINOS, Fcj1, z rodziny białek mitofilin, bierze bezpośredni udział w tym procesie, co ma podstawowe znacznie dla możliwości przeżycia komórek. Inaktywacja Fcj1 hamuje łączenie się białek z zewnętrzną błoną mitochondrialną. Odkrycia te pokazują, w jaki sposób przełączniki molekularne, wpływające na łączenie się błon mitochondrialnych, kontrolują organizowanie się i funkcjonowanie mitochondriów. Nowe informacje zwiększają naszą wiedzę na temat podstawowych zasad rządzących architekturą mitochondriów. W przyszłości powinny pomóc naukowcom poznać i manipulować mechanizmami chorób związanych ze zmianami delikatnej struktury tych organelli.Więcej informacji: Uniwersytet we Fryburgu: http://www.uni-freiburg.de/start-en.html?set_language=en Molecular Biology of the Cell: http://www.molbiolcell.org/

Austria, Niemcy, Niderlandy, Polska