Wiadomości

Article available in the folowing languages:

Zależność między starzeniem się a nowotworami

Nieuniknionej części życia, jaką jest starzenie się, często towarzyszy wiele schorzeń. Jednymi z najpoważniejszych chorób powiązanych ze starzeniem się są nowotwory, przez co nieraz określa się je mianem "chorób wieku starczego". Prócz ogromnego znaczenia dla każdego człowieka, starzenie się stanowi poważny problem dla dostawców usług opieki zdrowotnej i społeczeństwa w ogóle. Jednak, choć starzenie się jest nieuniknione, choroby związane z podeszłym wiekiem nie muszą takie być. Do tego właśnie dążą naukowcy z Centre for Genomic Regulation (CRG). Ludzie na całym świecie starali się od wieków poznać dokładną przyczynę starzenia się, ale nawet dzisiaj wciąż nie do końca zgłębiliśmy to zjawisko. Dlaczego z biegiem czasu organizm podupada funkcjonalnie? Zespół badawczy z CRG jest przekonany, że odkrył wskazówkę, która może pomóc w zrozumieniu nie tylko tego, jak odbywa się starzenie, ale również jak może ono sprzyjać rozwojowi chorób takich jak nowotwory. Naukowcy skoncentrowali się na skórze, czyli jednej z tkanek, która w najbardziej oczywisty sposób podlega starzeniu się. Każdy może zaobserwować starzenie się skóry, czy to będą zmarszczki, utrata włosów, czy nawet obniżona zdolność gojenia się ran. Skóra to największy organ człowieka i - podobnie jak inne części organizmu - nieustannie zastępuje stare i uszkodzone komórki nowymi i zdrowymi. W tym celu każda tkanka polega na populacjach wyspecjalizowanych komórek zwanych komórkami macierzystymi. "Komórki te są unikalne pod względem swojego potencjału, gdyż potrafią rozwijać się i różnicować we wszystkie inne typy komórek w tkance, a także lepiej tolerują stres i uszkodzenia niż komórki niemacierzyste. Sądzono, że ów proces odmładzania czy odnowy zachodzi przez całe życie" - zauważa Jason Doles, autor naczelny raportu z badań i naukowiec ze stopień doktora z CRG. Na podstawie analizy komórek macierzystych skóry, naukowcy chcieli dowiedzieć się, czy zmiany w ich funkcji mogą przyczyniać się do starzenia się. Odkryli, że w czasie procesu starzenia się, komórki macierzyste skóry rzeczywiście tracą swoją zdolność prawidłowego funkcjonowania. "Ustaliliśmy, że w czasie starzenia się następują poważne zmiany w komórkach macierzystych, których rozwój u starszych zwierząt jest upośledzony w porównaniu do młodszych osobników. Odkryliśmy też, że starsze komórki macierzyste nie są w stanie tolerować stresu w taki sposób jak młode, co zdecydowanie wspiera tezę, że zmiany w funkcji komórek macierzystych rzeczywiście uruchamiają proces starzenia się" - stwierdza Bill Keyes, kierownik grupy z laboratorium Mechanizmów Nowotworów i Starzenia się przy CRG oraz autor naczelny raportu z badań, który został opublikowany w czasopiśmie Genes & Development. To jednak nie wszystkie odkrycia. Przeprowadzone badania miały decydujące znaczenie dla odkrycia nowych procesów napędzających starzenie się komórek macierzystych skóry oraz dla powiązania procesu starzenia się z takimi chorobami jak nowotwory. Wedle niedawno opracowanego przez tę samą grupę raportu, naukowcy wykazali, że te same komórki macierzyste ulegają rozregulowaniu w czasie rozwoju raka kolczystokomórkowego skóry - śmiertelnego typu nowotworu skóry. W toku ostatnich badań przeprowadzono masowe profilowanie starzejących się komórek macierzystych, co pozwoliło na zidentyfikowanie prawdopodobnej przyczyny utraty funkcji w czasie starzenia się. Naukowcy wykazali, że w czasie normalnego starzenia się zmianie ulega cała skóra - wytwarza wiele różnych białek będących mediatorami zapalenia i właśnie to nieprawidłowe wytwarzanie mediatorów zapalenia przyczynia się do osłabienia funkcji komórek macierzystych. Od dawna wiadomo o związku pomiędzy zapaleniem a rozwojem nowotworów, a w toku ostatnich badań dokonano istotnych odkryć, co do charakteru tego powiązania. Naukowcy są przekonani, że jak w układance, wszystkie te odkrycia pomogą w wyjaśnieniu najbardziej prawdopodobnej przyczyny procesu starzenia się i jego przebiegu. Otwierają one drogę do przyszłych badań, które mogą pomóc w łagodzeniu aspektów procesu starzenia się. Ponadto, dzięki ustaleniu w toku badań, że zapalenie powoduje dysfunkcję komórek macierzystych, odkryto również prawdopodobne przyczyny pojawiania się nowotworów.Więcej informacji: Centre for Genomic Regulation: http://www.crg.es Genes & Development: http://genesdev.cshlp.org/